Fakta
Rammeområdet omfatter
- politisk sekretariat
- kontrollutvalgssekretariat
Tjenesten skal tilrettelegge for politiske styringsprosesser og sikre at de folkevalgte har gode arbeidsvilkår og gode beslutningsgrunnlag. Kontrollutvalget har i 2018 jobbet med nye retningslinjer med rutiner for saksinnsyn. Disse blir ferdigstilt mars 2019.
Mål og resultater
Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning.
Tjenesteutøvelse
- Vi har i sekretariatet behandlet 459 saker i 2018. Aktivitetsnivået har vært høyt, men målsettingen er å redusere antall møter i øvrige utvalg. Det har imidlertid vært økning i «øvrige møter».
Tjenesteutvikling
- Noen nye anlegg påbegynt og noen er tatt i bruk. Målet ellers i 2018 har langt på veg vært å sikre eksisterende nivå på tjenesteytingen med å jobbe for bedre økonomisk kontroll. Dette er et omfattende arbeid, som vil fortsette i 2019. Utfordringene er spesielt store grunnet høyt merforbruk innen pleie og omsorg. Utfordringene er bygget opp over lang tid, men vil kunne løses med god administrativ og politisk samhandling i 2019 og 2020.
Organisasjonsutvikling
- Det er ikke gjennomført endringer i politisk organisering i 2018, men det er (i budsjettbehandlingen for budsjett 2019) gitt bestilling fra bystyret til partigruppelederne om å gjennomgå utvalgsstruktur for å effektivisere og forbedre politisk styring.
Utfordringer og planer
Rådmannen vil opptre med respekt og rettferdighet i administrasjonens møte med politisk ledelse i bystyret og i andre råd og utvalg. Bystyret skal, på sin side, forvalte sin rolle som ombudsmann for folket og som arbeidsgiver overfor administrasjonen på en respektfull og god måte i tråd med bl.a. kommunens arbeidsgiverstrategi og KS sine retningslinjer. Det er bl.a. derfor jobbet med nye etiske retningslinjer i 2018, som ferdigstilles våren 2019.
Det skal
- gjennomføres politiske vurderinger i alle prinsipielle saker
- gjennomføres dialogseminar mellom politikere, enhetsledere og tillitsvalgte
- gjennomføres folkevalgtundersøkelser
- være overføring av politiske møter i elektroniske kanaler
Politiske møter og saker
|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Møter | Saker | Møter | Saker | Møter | Saker | Møter | Saker | Møter | Saker | |
Bystyret | 12 | 96 | 10 | 86 | 12 | 99 | 10 | 109 | 10 | 109 |
Formannskapet | 20 | 124 | 15 | 97 | 20 | 138 | 16 | 129 | 16 | 129 |
Hovedutvalg | 33 | 101 | 29 | 77 | 35 | 89 | 42 | 108 | 42 | 108 |
Øvrige utvalg | 65 | 240 | 49 | 179 | 42 | 145 | 39 | 113 | 39 | 113 |
SUM | 130 | 561 | 103 | 439 | 109 | 471 | 107 | 459 | 107 | 459 |
Tiltaket om å ta ned den politiske møteaktivitet (i «øvrige utvalg») opprettholdes som hovedregel, mens en politisk ønsket økning i hovedutvalgsmøter er synlig. Formannskapets nye ansvarsområder er etablert i forventet møteaktivitet.
Oppmøte
(prosent)
|
2018 |
|
---|---|---|
Oppmøte | Forfall | |
Bystyret | 74,3 | 25,7 |
Formannskapet | 79,8 | 20,2 |
Hovedutvalg | 78,7 | 21,3 |
Gj.snitt | 77,6 | 22,4 |