Fakta
Regionalt responssenter
- 8,5 årsverk
- Nye lokaler med oppdatert teknologisk infrastruktur og nødstrøm 2019
- Døgnbemannet sentral
- Økte fra 5 til 11 medlemskommuner i 2017
- Tilknyttet velferdsteknologisk laboratorium og egen driftstekniker
- Utstrakt samhandlingsaktivitet med medlemskommuner, intern organisasjon i Kristiansund kommune og privat næringsliv
Responsteam
- 3 årsverk – spesialsykepleiere innenfor ulike områder
- Betjener velferdsteknologiske alarmer for 3 roder i Kristiansund kommune
- Assisterer hjemmetjenesten på 3 roder ved komplekse situasjoner og/eller sykepleieveiledning
- Gjennomfører opplæring av andre ansatte på tvers av 1. og 2.linjetjenesten
- Kompetanseheving/veiledning og undervisning av annet helsepersonell, både i Kristiansund kommune og ved sykehuset i Kristiansund
- Følger opp pasienter i “Hjemmesykehus”
Mål og resultater
Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning.
Tjenesteutvikling
- Komplekst fagområde i en økende digital hverdag
- Lang opplæringsperiode av nye ansatte før selvstendig virke
- Etablert plan for nyopplæring av ansatte og egen fadderordning
- Anskaffet og implementer nytt, digitalt system for håndtering av velferdsteknologiske alarmer, samt system for lokaliseringsteknologi
- Tjenesteinnovasjon gjennom etablering av “responsteam”
Organisasjonsutvikling
- Økning på 5,5 årsverk i 2018 med bakgrunn i økt medlemsmasse og etablering av responsteam
- Driftstekniker leder eget “nettverk for driftsteknikere” på Nordmøre. Tjenesteinnovasjon
- Opprettet velferdsteknologisk laboratorium
- Flere ansatte med pågående og relevant videreutdanning
Utfordringer og planer
Utfordringer og planer tar utgangspunkt i kommuneplanens samfunnsdel og eksisterende handlingsplaner.
Det er få ansatte i regionene med kompetanse på området. Det gjør det krevende å rekruttere personell som kan gå rett inn å heve kvaliteten i tjenesten. Å bygge opp medarbeidere til å lede an i tjenesteutøvelsen og –utviklingen vil være en suksessfaktor fremover.