Økonomisk handlingsrom er avgjørende for å kunne opprettholde og videreutvikle tjenestetilbudet til kommunens innbyggere. En god og bærekraftig økonomi sikres gjennom god økonomistyring og vedtatte handlingsregler for driftsbudsjett, investeringsbudsjett og finansforvaltning.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Gjennomgående målekort – fokusområde økonomi
Hovedmål – God økonomistyring og godt økonomisk handlingsrom
Suksessfaktor
(delmål) |
Måleindikator |
Resultat-krav |
Resultat 2016 |
Resultat 2017 |
Resultat 2018 |
Endring fra
sist måling |
---|---|---|---|---|---|---|
Godt økonomisk handlingsrom | Netto driftsresultat |
1,75 % |
0,5 % |
3,43 % |
1,0 % |
|
Langsiktig gjeld i forhold til brutto driftsinntekter |
Reduksjon |
Økning |
Økning |
Økning |
||
Egenfinansiering av investeringer |
25 % |
19,2 % |
14,3 % |
10,4 % |
||
Likviditetsgrad 1 |
2,0 % |
1,42 % |
0,90 % |
1,03 % |
||
Egenkapitalprosent |
10 % |
2,74 % |
6,41 % |
9,9 % |
||
Gjeldsgrad |
25 % |
35,53 % |
14,60 % |
9,1 % |
||
God økonomistyring | Rammeområdene – avvik i forhold til budsjett |
≥ 0 % |
– 1,6 % |
– 2,2 % |
– 0,8 % |
|
Avsetning disposisjonsfond – avvik i forhold til budsjett |
0 |
0 |
– 6 356 |
0 |
||
Effektiv tjenesteproduksjon | Andel utvalgte produktivitets-indikatorer (KOSTRA) med bedre resultat enn K13 |
– |
– |
– |
Fokusområdet Økonomi er skilt ut som eget målekort og utvidet med flere suksessfaktorer og måleindikatorer. Målekortet er gjennomgående for hele kommunen. Det er ikke definert egne resultatgrenser for alle måleindikatorene.
Økonomisk handlingsrom
Sentrale finansielle nøkkeltall
(alle nøkkeltall i prosent av sum driftsinntekter) |
Kristiansund | K13 | Lgj.sn | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | |
Brutto driftsresultat | -0,9 | 1,2 | 4,3 | 0,9 | -1,4 | 1,6 | 1,7 |
Netto driftsresultat | -1,9 | 0,5 | 3,4 | 1,0 | -0,9 | 1,9 | 2,1 |
Finansutgifter | 4,9 | 5,0 | 5,7 | 4,8 | 4,9 | 4,4 | 4,2 |
Netto lånegjeld | 83,1 | 93,0 | 93,2 | 100,9 | 113,6 | 76,6 | 78,5 |
Disposisjonsfond | 0 | 0 | 0 | 0,2 | 0 | 9,7 | 9,6 |
Utviklingen viser at Kristiansund kommune ikke har et godt økonomisk handlingsrom.
Det vises til områdene Drift, Investering og Balanse for en grundigere gjennomgang av regnskapet for 2018.
Økonomistyring
Kommunal tjenesteproduksjon
Analyseverktøyet Visma BI, Visma Økonomi Rapportering samt egne ble anskaffet høsten 2016 og rullet ut i kommunen i 2017. I 2018 fortsatte arbeidet med å bidra til bedre økonomistyring, med utrulling, opplæring.
Effektiv tjenesteproduksjon
For å drive en effektiv tjenesteproduksjon er det produktivitetsindikatorer.
Tjenestedata viser at det blir brukt mer ressurser innen de fleste sektorer i forhold til normert nivå. Normert nivå er det objektive utgiftsbehovet som danner grunnlaget for tildeling av rammetilskudd. Økonomidata viser at det er nødvendig, og tjenestedata viser at vi har effektiviseringspotensial til å effektivisere de store sektorene for å lage en robust økonomisk plattform til å drive stabil tjenesteproduksjon.
Utfordringer og planer
Økonomisk handlingsrom
Rådmannen vil videreføre et tydelig fokus på å etablere et økonomisk handlingsrom for kommunen og utvikle en sunn og bærekraftig kommuneøkonomi. Økonomisk handlingsrom er avgjørende for å kunne opprettholde og videreutvikle tjenestetilbudet til kommunens innbyggere.
Netto driftsresultat er den primære indikatoren for økonomisk balanse i kommunesektoren. Den viser hvor mye som kan disponeres til avsetninger og bidrag til å finansiere investeringer etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt av driftsinntektene. Ambisjonsnivået for netto driftsresultat er satt til minimum 0,2 prosent i 2019, men økende utover i økonomiplanperioden.
Egenfinansieringen viser hvor stor andel av investeringene som er finansiert med egenkapital, salg av anleggsmidler, overføringer og tilskudd. Målet er en egenfinansiering på minimum 25 % av investeringskostnadene i løpet av økonomiplanperioden.
Disponible fond viser hva som er tilgjengelig av frie reserver og fondet bør ligge på minimum 2,5 % av brutto budsjett. Det skal i løpet av perioden etableres et disposisjonsfond som setter kommunen i stand til å takle uforutsette hendelser på en god måte. Ved inngangen til 2019 er disposisjonsfondet i kroner 0,-.
Lånegjelden har økt de siste årene og vil fortsette å øke i økonomiplanperioden. Selv om rentenivået er lavt har ikke kommunen nødvendig økonomisk handlingsrom. Målet er å skape en økonomi som gir økonomiske rammer for å drive gunstig finansforvaltning.
Økonomistyring
Rådmannen vil videreføre arbeidet med å sikre en god og bærekraftig økonomi gjennom god økonomistyring og vedtatte handlingsregler for driftsbudsjett, investeringsbudsjett og finansforvaltning.
Det er utviklet gode verktøy for økonomioppfølging og –analyse. For perioden framover vil det være aktuelt å nyttiggjøre verktøyene for å treffe effektive og effektfulle tiltak og mottiltak for kommende budsjetter og budsjettoppfølging.
Effektiv tjenesteproduksjon
Rådmannen vil, på bakgrunn av gjennomgangen av de kommunale tjenestene, vurdere tilpasninger som gir en mer optimal sammenheng mellom ressursinnsats og resultatoppnåelse. Det skal leveres tjenester av et omfang som samsvarer med statens forventing til kommunen, og med en ressursbruk som samsvarer med gjennomsnittet for kommuner i kommunegruppe 13.