Driftsregnskapet
(tusen kroner) | Regnskap 2014 |
Regnskap 2015 |
Regnskap 2016 |
Regnskap 2017 |
Regnskap 2018 |
Budsjett 2018 |
Budsjett- avvik |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Brukerbetalinger og andre salgsinntekter | -279 667 | -289 793 | -287 431 | -292 792 | -298 503 | -297 469 | 1 034 |
Overføringer og refusjoner | -259 544 | -267 666 | -297 716 | -296 075 | -266 507 | -184 035 | 82 472 |
Rammetilskudd og andre statlige tilskudd | -617 690 | -631 386 | -677 408 | -711 514 | -742 760 | -727 984 | 14 776 |
Inntekts- og formueskatt | -563 921 | -582 836 | -605 731 | -613 661 | -637 871 | -636 684 | 1 187 |
Eiendomsskatt | -64 317 | -65 723 | -83 249 | -101 916 | -102 306 | -102 110 | 196 |
Sum driftsinntekter | -1 785 140 | -1 837 404 | -1 951 535 | -2 015 958 | -2 047 947 | -1 948 282 | 99 665 |
Lønn og sosiale utgifter | 1 192 093 | 1 231 352 | 1 257 774 | 1 318 537 | 1 379 967 | 1 322 176 | -57 791 |
Kjøp av varer og tjenester | 471 782 | 443 322 | 446 401 | 497 630 | 496 829 | 424 323 | -72 506 |
Overføringer og fordelte utgifter | 68 419 | 62 561 | 70 171 | 83 825 | 91 111 | 105 436 | 14 325 |
Avskrivninger | 69 921 | 78 838 | 91 552 | 97 875 | 108 573 | 99 888 | -8 685 |
Sum driftsutgifter | 1 802 216 | 1 816 072 | 1 865 898 | 1 997 867 | 2 076 480 | 1 951 823 | -124 657 |
Brutto driftsresultat | 17 076 | -21 331 | -85 637 | -18 091 | 28 533 | 3 541 | -24 992 |
Netto rente og utbytte | 37 179 | 35 911 | 43 987 | 31 767 | 29 185 | 29 703 | 518 |
Netto avdrag | 50 600 | 55 800 | 66 300 | 64 700 | 70 400 | 71 000 | 600 |
Motpost avskrivninger | -69 921 | -78 838 | -91 552 | -97 876 | -108 573 | -97 416 | 11 157 |
Netto driftsresultat | 34 934 | -8 458 | -66 902 | -19 500 | 19 545 | 6 828 | -12 717 |
Bruk av avsetninger | -34 645 | -13 659 | -14 275 | -24 415 | -22 320 | -17 828 | 4 492 |
Overført til investeringsbudsjettet | 0 | 0 | 4 990 | 11 000 | 2 777 | 11 000 | 8 223 |
Avsatt til dekning av tidligere års underskudd | 0 | 651 | 32 739 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Avsatt til disposisjonsfond og bundne fond | 17 836 | 21 465 | 43 448 | 32 913 | 0 | 0 | 0 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | |||||||
Regnskapsmessig merforbruk | 18 126 |
Brutto driftsresultat
Brutto driftsresultat viser resultatet av driften før finansposter. I 2018 ble brutto driftsresultat negativt med 28,5 mill. kroner. Dette var 46,6 mill. kroner lavere enn i 2017 og skyldes en relativt sterkere vekst i driftsutgiftene enn i driftsinntektene. Veksten i driftsutgiftene tilsvarte 3,9 %, mens veksten i driftsinntektene var 1,6 %. Veksten i skatteinntektene var på 3,8 % fra regnskapet i 2017 til 2018.
Netto driftsresultat
Netto driftsresultat viser hvor mye som kan disponeres til avsetninger og bidrag til å finansiere investeringer etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt. For å opprettholde et stabilt investeringsnivå uten reell økning av gjelden, er det nødvendig at netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene holder seg på et relativt høyt nivå.
Netto driftsresultat
Kommunens netto driftsresultat ble negativt med 19,5 mill. kroner i 2018, en forverring på 39,0 mill. kroner sammenlignet med 2017. Netto driftsresultat utgjorde -1,0 % av driftsinntektene i 2018 og er betydelig under måltallet tilsvarende 1 ¾ % av sum driftsinntekter. Selv om kommunens regnskap er gjort opp i balanse, er kommuneøkonomien ikke friskmeldt i henhold til sentrale anbefalinger og våre egne mål.
Regnskapsmessig resultat
Driftsregnskapet for 2018 er gjort opp i regnskapsmessig balanse. Det er gjennomført strykninger med 8,2 mill. kroner. Det ble overført 2,8 mill. kroner til investeringsregnskapet. Avsetning til disposisjonsfond og overføring til investeringsregnskapet i 2017 var 14,4 mill. kroner. Netto bruk av bundne fond var på 18,9 mill. kroner, som følge av tidligere inntektsførte midler som har stått øremerket til spesielle oppgaver som ble utført og utgiftsført i 2018.
Kommunens inntekter
Kommunens samlede inntekter var på 2,05 mrd. kroner i 2018. Dette er en økning på 1,6 % sammenlignet med 2017. Fordelingen mellom de ulike inntektstypene er relativt lik fra år til år. Større endringer i sammensetningen av inntektene kan for eksempel forekomme dersom det skjer endringer i inntektssystemet for kommunene. Oppgaver kan enten bli flyttet fra eller overført til kommunene, noe som medfører endringer i rammetilskuddet.
Skatt og rammetilskudd er kommunens største inntektskilde og utgjorde 63,0 % av kommunens inntekter. Dette er nærmere omtalt under Statlige rammebetingelser.
Mange av kommunens tjenester finansieres gjennom gebyrer og brukerbetaling. Dette skjer både som selvkost og delfinansiering. Utgangspunktet for all forvaltning er at innbyggere ikke kan pålegges å yte til fellesskapet uten at dette er hjemlet i lov. Der kommunen er forvalter eller eier av varer eller tjenester som innbyggerne er forpliktet til å benytte seg av, kreves det følgelig lovhjemmel for å kunne kreve betaling. Kommunale eiendomsgebyr og egenbetaling for kommunale tjenester utgjorde 14,6 % av kommunens inntekter, tilsvarende i 2016 var 14,5 %. Samlet økte inntektene fra kommunale eiendomsgebyr og egenbetaling for kommunale tjenester med 0,3 % fra 2017.
Sykelønnsrefusjon og refusjoner for utførte oppgaver og tjenester utgjorde 13,2 % av de totale inntektene til kommunen.
Eiendomsskatt utgjorde 5,0 % av kommunens inntekter, mot 5,1 % i 2017. Satsen for utskriving av eiendomsskatt var 4,7 ‰ i 2018, likt som i 2017. I 2018 ble det utført omtaksering av alle eiendommer, hvor grunnlag fra Skatteetaten blir benyttet hovedsakelig på boliger, mens resterende eiendommer takseres.
Renteinntekter fra bankinnskudd og utlån og aksjeutbytte utgjorde 0,9 % av kommunens inntekter, på samme nivå som i 2017.
Prosentvis fordeling av kommunens inntekter
Kommunens utgifter
Lønn og sosiale utgifter er kommunens største utgiftspost og utgjorde hele 66,5 % av kommunens utgifter. Tilsvarende tall i 2017 var 66,0 %. Samlet økte lønn og sosiale utgifter med 3,1 % fra 2017. Økningen skyldes i hovedsak generell lønnsvekst, men i tillegg gir økt tjenestetilbud innenfor enkelte områder høyere lønnskostnader. Høyt sykefravær og generelle rekrutteringsutfordringer er også med å øke lønnsutgiftene.
Kjøp av varer og tjenester til bruk i kommunal tjenesteproduksjon utgjorde 23,9 % av de totale utgiftene til kommunen. Tilsvarende i 2017 var 24,9 %.
Tilskudd til private barnehager på 109,2 mill. kroner, utgjorde den største andelen innenfor utgiftsgruppen. I 2017 var tilskuddet på 98,1 mill. kroner.
Netto renter og avdrag utgjorde 4,8 % av kommunens driftsutgifter, likt som i 2017.
Prosentvis fordeling av kommunens utgifter
Rammeområdene
Den kommunale tjenesteproduksjonen inkludert eksterne enheter hadde et netto merforbruk på 12,5 mill. kroner i forhold til revidert budsjett i 2018. Budsjettet ble revidert ved flere anledninger i løpet av året. Dersom det ikke hadde vært ekstraordinære inntekter fra Havbruksfondet og fra ekstra skatteinngang, ville det vært midler til budsjettjusteringer, med større merforbruk som følge.
Det er store forskjeller mellom de enkelte rammeområdene. Rammeområdet med størst merforbruk var Hjemmetjenester som hadde et merforbruk på 10,6 mill. kroner i forhold til endelig budsjett. Rammeområdet med størst mindreforbruk var Grunnskoler. Området hadde et mindreforbruk på 10,7 mill. kroner. Det økonomiske resultat i de kommunale driftsenhetene vil bli vurdert i en egen sak til bystyret, jf “overskudds-/underskuddsmodellen” som er nedfelt i økonomireglementet.
Regnskapsresultat per rammeområde
(tusen kroner) | Regnskap 2014 |
Regnskap 2015 |
Regnskap 2016 |
Regnskap 2017 |
Regnskap 2018 |
Budsjett 2018 |
Budsjett-avvik | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Politisk styring | 12 946 | 12 707 | 12 289 | 17 195 | 12 703 | 12 078 | -625 | Merforbruket skyldes høyere møteaktivitet og – frekvens enn det som budsjettet gir rom for. |
Sentraladministrasjonen | 83 603 | 82 687 | 80 444 | 86 194 | 83 407 | 81 713 | -1 694 | Merforbruket kommer fra IT og Fellesutgifter. Sistnevnte er for lavt budsjettert i forhold til påregnelige utgifter og det må settes inn mottiltak. IT har overforbruk på en rekke poster der forbruk må reduseres. |
PP-tjenesten | 8 465 | 8 445 | 9 137 | 9 283 | 8 860 | 9 090 | 230 | PPT følger budsjett og har ikke nevneverdige avvik. |
Grunnskoler | 265 951 | 259 667 | 237 014 | 248 282 | 253 398 | 264 091 | 10 693 | Grunnskolene hadde et stort mindreforbruk. De største faktorene er lavere pensjonsutgifter enn budsjett på 3,3 mill. kroner, lavere kjøp fra andre kommuner på 2 mill. kroner og merinntekter, herunder norsktilskudd knytt til integreringsarbeidet. |
Barnehager | 168 082 | 167 786 | 159 718 | 165 034 | 169 079 | 165 393 | -3 686 | Barnehager hadde et merforbruk på posten overføring til private barnehager på om lag 6,8 mill. kroner. Generelt mindreforbruk og innsparing på de kommunale barnehagene motvirket det samlede merforbruket for rammeområdet. |
Kultur | 43 811 | 41 840 | 39 141 | 45 388 | 43 437 | 43 247 | -190 | Kultur fikk et mindre merforbruk i 2018. Det er mindre merforbruk innen flere områder, som ble motvirket av et relativt større mindreforbruk på tilskudd til andre. |
Fellestjenester pleie og omsorg | 31 159 | 26 881 | 11 207 | 10 427 | 9 903 | 11 272 | 1 369 | Mindreforbruket skyldes sykelønnsrefusjon der det ikke har blitt satt inn vikar, samt merinntekter fra brukerbetalinger. |
Sykehjem | 154 658 | 136 194 | 179 990 | 118 680 | 117 195 | 116 720 | -475 | Sykehjem gikk i tilnærmet balanse. Det var økonomiske utfordringer ved flere sykehjem, men innsparinger og kostnadskontroll gjorde at dette ble motvirket. |
Hjemmetjenester | 103 687 | 110 039 | 111 127 | 124 212 | 136 966 | 126 329 | -10 637 | Hjemmetjenester fikk et stort merforbruk. De store faktorene til det er sykefravær, med tilhørende innleie av vikarer, og økt antall vedtakstimer. |
Psykisk helse og rus | 32 340 | 33 657 | 38 603 | 44 083 | 46 769 | 47 834 | 1 065 | Mindreforbruket skyldes noe høyere refusjon gjennom Toppfinansieringsordningen for ressurskrevende brukere enn beregnet ved budsjettjusteringen ved 3. kvartal. |
Velferd | 50 404 | 53 632 | 59 327 | 60 751 | 67 861 | 63 060 | -4 801 | Velferd gikk samlet med et merforbruk, herunder gikk Flyktning- og innvandrertjenesten i balanse, mens NAV gikk med merforbruk. I hovedsak er det sosiale ytelser som gikk over budsjett. |
Barn, familie, helse | 78 243 | 84 662 | 72 734 | 78 552 | 82 027 | 79 061 | -2 966 | Merforbruket skyldes økte utgifter til barn med tiltak. |
Bo og habilitering | 114 553 | 123 645 | 138 341 | 152 553 | 168 791 | 159 860 | -8 931 | Merforbruket skyldes i hovedsak sykefravær med tilhørende innleie av vikarer. |
Storhaugen helsehus | 84 435 | 89 520 | 91 754 | 2 234 | Storhaugen helsehus gikk i mindreforbruk grunnet generelle innsparingen. | |||
Regionalt senter for helseinnovasjon og samhandling | 1 610 | 4 182 | 6 300 | 2 118 | Mindreforbruket skyldes tidsforskyninger i prosjekter. | |||
Eksterne enheter | 22 332 | 22 724 | 22 206 | 23 374 | 24 587 | 23 469 | -1 118 | Merforbruket skyldes for lavt tilskudd til Kristiansund Havnekasse. |
Kommunalteknikk | -4 351 | -11 325 | 14 359 | 11 412 | 10 772 | 12 694 | 1 922 | Kommunalteknikk gikk med et mindreforbruk grunnet lavere utgifter til kommunale vei og gatelys. |
Plan og byggesak | 12 209 | 8 602 | 6 624 | 8 615 | 8 895 | 10 772 | 1 877 | Mindreforbruket kommer innsparinger generelt og lavere utgifter til omtaksering av eiendomsskatt, samt god gebyrinngang mot slutten av året. |
Eiendomsdrift | 35 580 | 35 994 | 26 206 | 31 109 | 25 409 | 24 782 | -627 | Merforbruket skyldes tomgangsleie kommunal eiendom, høye strømpriser samt merkostnader renovering Nordlandet kirke(tiltakspakkemidler). |
Brann og redning | 22 052 | 21 184 | 20 679 | 21 258 | 21 952 | 22 282 | 330 | Mindreforbruket gjelder generelt noe lavere ressursbruk enn budsjett. |
Utfordringer og planer
Rådmannen foreslår å følge prognosemodellen for skatt, rammetilskudd og inntektsutjevning fullt ut i hele økonomiplanperioden fra 2019 til 2022.
Rådmannen har gjennomført en omlegging i prinsippene for budsjettering, slik at midler til lønn og drift skilles. Målet er å oppnå en mer realistisk budsjettering av driftsutgiftene, og bedre kontroll på utviklingen i lønnskostnadene. Siden 2016 var første år dette ble gjennomført, er det ønskelig å avvente effekten fra 2017 før evaluering gjennomføres.
Rådmannen vil omorganisere arbeidet med offentlige anskaffelser til færre bestillere og mer systematisk kontroll og oppfølging. Dette forventes å resultere i lavere anskaffelsesutgifter til sentrale innsatsfaktorer i den kommunale tjenesteproduksjonen.
Rådmannen foreslår å legge handlingsregelen om «minste tillatte avdrag» til grunn i hele planperioden, samt å innarbeide Kommunelovutvalgets forslag om endrede regler som medfører økte avdrag.