Driftsregnskapet
(tusen kroner) |
Regnskap 2013 |
Regnskap 2014 |
Regnskap 2015 |
Regnskap 2016 |
Regnskap 2017 |
Budsjett 2017 |
Budsjett- avvik |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Brukerbetalinger og andre salgsinntekter |
-258 289 |
-279 667 |
-289 793 |
-287 431 |
-292 792 |
-279 567 |
13 225 |
Overføringer og refusjoner |
-250 218 |
-259 544 |
-267 666 |
-297 716 |
-296 075 |
-215 026 |
81 049 |
Rammetilskudd og andre statlige tilskudd |
-584 366 |
-617 690 |
-631 386 |
-677 408 |
-711 514 |
-666 306 |
45 208 |
Inntekts- og formueskatt |
-561 686 |
-563 921 |
-582 836 |
-605 731 |
-613 661 |
-631 501 |
-17 840 |
Eiendomsskatt |
-63 227 |
-64 317 |
-65 723 |
-83 249 |
-101 916 |
-102 110 |
-194 |
Sum driftsinntekter |
-1 717 786 |
-1 785 140 |
-1 837 404 |
-1 951 535 |
-2 015 958 |
-1 894 510 |
121 448 |
Lønn og sosiale utgifter |
1 134 498 |
1 192 093 |
1 231 352 |
1 257 774 |
1 318 537 |
1 257 391 |
-61 146 |
Kjøp av varer og tjenester |
443 045 |
471 782 |
443 322 |
446 401 |
497 630 |
444 479 |
-53 151 |
Overføringer og fordelte utgifter |
62 284 |
68 419 |
62 561 |
70 171 |
83 825 |
79 444 |
-4 381 |
Avskrivninger |
64 300 |
69 921 |
78 838 |
91 552 |
97 875 |
97 288 |
-587 |
Sum driftsutgifter |
1 704 127 |
1 802 216 |
1 816 072 |
1 865 898 |
1 997 867 |
1 878 602 |
-119 265 |
Brutto driftsresultat |
-13 659 |
17 076 |
-21 331 |
-85 637 |
-18 091 |
-15 908 |
2 183 |
Netto rente og utbytte |
40 010 |
37 179 |
35 911 |
43 987 |
31 767 |
33 240 |
1 473 |
Netto avdrag |
45 500 |
50 600 |
55 800 |
66 300 |
64 700 |
63 700 |
-1 000 |
Motpost avskrivninger |
-64 300 |
-69 921 |
-78 838 |
-91 552 |
-97 876 |
-97 416 |
460 |
Netto driftsresultat |
7 552 |
34 934 |
-8 458 |
-66 902 |
-19 500 |
-16 384 |
3 116 |
Bruk av avsetninger |
-19 531 |
-34 645 |
-13 659 |
-14 275 |
-24 415 |
-16 955 |
7 460 |
Overført til investeringsbudsjettet |
14 300 |
0 |
0 |
4 990 |
11 000 |
11 000 |
0 |
Avsatt til dekning av tidligere års underskudd |
0 |
0 |
651 |
32 739 |
0 |
0 |
0 |
Avsatt til disposisjonsfond og bundne fond |
12 944 |
17 836 |
21 465 |
43 448 |
32 913 |
22 341 |
-10 572 |
Regnskapsmessig mindreforbruk |
|
||||||
Regnskapsmessig merforbruk | 15 265 |
18 126 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tabellen viser regnskap og budsjett for kommunens drift.
Brutto driftsresultat
Brutto driftsresultat viser resultatet av driften før finansposter. I 2017 ble brutto driftsresultat positivt med 18,1 mill. kroner. Dette var 67,5 mill. kroner lavere enn i 2016 og skyldes en relativt sterke vekst i driftsutgiftene enn i driftsinntektene. Veksten i driftsutgiftene tilsvarte 7,1 %, mens veksten i driftsinntektene var 3,3 %. Veksten i skatteinntektene var på 1,3 % fra regnskapet i 2016 til 2017. Målt i forhold til antall innbyggere, er skatteveksten på 1,0 % i samme periode.
Netto driftsresultat
Netto driftsresultat viser hvor mye som kan disponeres til avsetninger og bidrag til å finansiere investeringer etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt. For å opprettholde et stabilt investeringsnivå uten reell økning av gjelden, er det nødvendig at netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene holder seg på et relativt høyt nivå.
Netto driftsresultat
Kommunens netto driftsresultat ble 19,5 mill. kroner i 2017, en forverring på 47,4 mill. kroner sammenlignet med 2016. Netto driftsresultat utgjorde 1,0 % av driftsinntektene i 2017 og er betydelig under måltallet tilsvarende 1 ¾ % av netto driftsinntekter. Selv om kommunens regnskap er gjort opp i balanse, er kommuneøkonomien ikke friskmeldt i henhold til sentrale anbefalinger og våre egne mål.
Regnskapsmessig resultat
Driftsregnskapet for 2017 er gjort opp i regnskapsmessig balanse. Det er gjennomført strykninger med 6,4 mill. kroner. Netto er det avsatt 5,1 mill. kroner til bundne fond. Tilsvarende i 2016 var 29,2 mill. kroner. Den relativt store reduksjonen skyldes i hovedsak avsetninger av midler fra tiltakspakken og til helseinnovasjon i 2016.
Kommunens inntekter
Kommunens samlede inntekter var på 2,03 mrd. kroner i 2017. Dette er en økning på 3,5 % sammenlignet med 2016. Fordelingen mellom de ulike inntektstypene er relativt lik fra år til år. Større endringer i sammensetningen av inntektene kan for eksempel forekomme dersom det skjer endringer i inntektssystemet for kommunene. Oppgaver kan enten bli flyttet fra eller overført til kommunene, noe som medfører endringer i rammetilskuddet.
Skatt og rammetilskudd er kommunens største inntektskilde og utgjorde 65,1 % av kommunens inntekter. Dette er nærmere omtalt under «Statlige rammebetingelser»
Mange av kommunens tjenester finansieres gjennom gebyrer og brukerbetaling. Dette skjer både som selvkost og delfinansiering. Utgangspunktet for all forvaltning er at innbyggere ikke kan pålegges å yte til fellesskapet uten at dette er hjemlet i lov. Der kommunen er forvalter eller eier av varer eller tjenester som innbyggerne er forpliktet til å benytte seg av, kreves det følgelig lovhjemmel for å kunne kreve betaling. Kommunale eiendomsgebyr og egenbetaling for kommunale tjenester utgjorde 14,4 % av kommunens inntekter, tilsvarende i 2016 var 14,6 %. Samlet økte inntektene fra kommunale eiendomsgebyr og egenbetaling for kommunale tjenester med 1,9 % fra 2016.
Sykelønnsrefusjon og refusjoner for utførte oppgaver og tjenester utgjorde 14,6 % av de totale inntektene til kommunen. Samlet gikk refusjonsinntektene ned med 0,6 % fra 2016. Reduksjonen skyldes i hovedsak midler fra regjeringens tiltakspakkemidler.
Eiendomsskatt utgjorde 5,0 % av kommunens inntekter, mot 4,2 % i 2016. Satsen for utskriving av eiendomsskatt var 4,7 ‰ i 2016, en økning fra 4,2 ‰ i 2016. I tillegg ble verdien av alle eiendommer økt med 10 % i forhold til fastsatt verdi ved siste allmenne taksering i 2005. Inntektsveksten fra eiendomsskatt var på 18,7 mill. kroner.
Renteinntekter fra bankinnskudd og utlån og aksjeutbytte utgjorde 0,9 % av kommunens inntekter, en øknong fra 2016 hvor andelen var på 0,7 %.
Prosentvis fordeling av kommunens inntekter
Kommunens utgifter
Lønn og sosiale utgifter er kommunens største utgiftspost og utgjorde hele 62,4 % av kommunens utgifter. Tilsvarende tall i 2016 var 63,2 %. Samlet økte lønn og sosiale utgifter med 4,8 % fra 2016. Økningen skyldes i hovedsak generell lønnsvekst, men i tillegg gir økt tjenestetilbud innenfor enkelte områder høyere lønnskostnader. Høyt sykefravær og generelle rekrutteringsutfordringer er også med å øke lønnsutgiftene.
Kjøp av varer og tjenester til bruk i kommunal tjenesteproduksjon utgjorde 21,5 % av de totale utgiftene til kommunen. Tilsvarende i 2015 var 20,5 %.
Tilskudd til private barnehager på 98,5 mill. kroner, utgjorde den største andelen innenfor utgiftsgruppen. I 2016 var tilskuddet på 96,9 mill. kroner. Tilskudd til kommunale foretak, lag og organisasjoner og sosiale tilskudd utgjorde 6,0 % av kommunens utgifter, en økning sammenlignet med 2016.
Netto renter og avdrag utgjorde 4,8 % av kommunens driftsutgifter, tilsvarende i 2016 var 5,6 %. Samlet sett ble finansutgiftene til renter og avdrag redusert med 0,9 % fra 2016.
Prosentvis fordeling av kommunens utgifter
Rammeområdene
Den kommunale tjenesteproduksjonen inkludert eksterne enheter hadde et netto merforbruk på 28,5 mill. kroner i forhold til budsjett i 2017. Merforbruket økte med 8,1 mill. kroner i forhold til 2016. Det er store forskjeller mellom de enkelte rammeområdene. Rammeområdet med størst merforbruk var «Sykehjem» som hadde et merforbruk på 10,9 mill. kroner i forhold til revidert budsjett. Rammeområdet med størst mindreforbruk var «Grunnskoler». Området hadde et mindreforbruk på 7,5 mill. kroner. Det økonomiske resultat i de kommunale driftsenhetene vil bli vurdert i en egen sak til bystyret.
Regnskapsresultat per rammeområde
(tusen kroner) | Regnskap 2013 |
Regnskap 2014 |
Regnskap 2015 |
Regnskap 2016 |
Regnskap 2017 |
Budsjett 2017 |
Budsjett- avvik |
Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Politisk styring | 11 606 | 12 946 | 12 707 | 12 289 | 17 195 | 13 407 | -3 788 | Merforbruket er i hovedsak knyttet til lønnsutgifter og møtegodtgjørelse til politisk virksomhet. |
Sentraladministrasjonen | 79 025 | 83 603 | 82 687 | 80 444 | 86 194 | 83 370 | -2 824 | Merforbruket er knyttet til økte lisenskostnader innen IKT samt for lavt budsjetterte felleskostnader. |
PP-tjenesten | 7 678 | 8 465 | 8 445 | 9 137 | 9 283 | 9 191 | -92 | Merforbruket skyldes pensjonskostnader som ble fordelt etter avregning. Korrigeres i 2018. |
Grunnskoler | 259 610 | 265 951 | 259 667 | 237 014 | 248 282 | 255 782 | 7 500 | Mindreforbruk skyldes økte salgsinntekter og statlige tilskudd til voksenopplæringen på grunn av flere bosatte flyktninger enn budsjettert. Overbudsjettert pensjonsavgift, merinntekter SFO og økte refusjoner fra andre kommuner. |
Barnehager | 157 451 | 168 082 | 167 786 | 159 718 | 165 034 | 164 189 | -845 | Underbudsjettert tilskudd til private barnehager. |
Kultur | 443 215 | 43 811 | 41 840 | 39 141 | 45 388 | 43 865 | -1 523 | Merforbruket skyldes i hovedsak dekning av låneutgifter og tilskudd til isbanen som ikke har blitt kompensert. Driftsstans i Atlanterhavsbadet og økte utgifter i forbindelse med omorganisering av stillingssamarbeid mellom kulturskolen og Operaen. |
Fellestjenester pleie og omsorg | 29 603 | 31 159 | 26 881 | 11 207 | 10 427 | 11 227 | 800 | Mindreforbruket skyldes i hovedsak vakanse og merinntekter ved Tildelingstjenesten |
Sykehjem | 149 189 | 154 658 | 136 194 | 179 990 | 118 680 | 107 793 | -10 887 | Merforbruket skyldes i stor grad at Rokilde sykehjem, som gradvis skulle avvikle plasser, har måttet ha full drift på begge avdelingene. I tillegg opplever sykehjemmene at brukerne er stadig mer krevende som medfører økt bruk av ekstrahjelp. |
Hjemmetjenester | 97 325 | 103 687 | 110 039 | 111 127 | 124 212 | 121 557 | -2 655 | Hovedårsak til merforbruket er stort press på tjenesten. På grunn av en relativt lav andel sykehjemsplasser, øker omfanget og behovet for tjenester i hjemmet. |
Psykisk helse og rus | 30 043 | 32 340 | 33 657 | 38 603 | 44 083 | 39 144 | -4 939 | Merforbruket skyldes at inntekter knyttet til ressurskrevende brukere ble lavere enn budsjettert. |
Velferd | 53 931 | 50 404 | 53 632 | 59 327 | 60 751 | 59 454 | -1 297 | Vakante stillinger og reduksjon i deltagere på Kvalifiserings- programmet, men økte utgifter til sosialhjelp spesielt knyttet til boutgifter. |
Barn, familie, helse | 70 700 | 78 243 | 84 662 | 72 734 | 78 552 | 78 078 | -474 | Økte utgifter barneverntjenesten, spesielt fosterhjemsplasserte barn. Husleie helsestasjonen har tidligere ikke har blitt fakturert og budsjettert i enheten. Mindreutgifter opplæringstjenesten på grunn av vakante stillinger. |
Bo og habilitering | 108 477 | 114 553 | 123 645 | 138 341 | 152 553 | 144 634 | -7 919 | Merforbruket skyldes i hovedsak at inntekter knyttet til ressurskrevende brukere ble betydelig lavere enn budsjettert. |
Storhaugen helsehus | 84 435 | 86 499 | 2 064 | Mindreforbruket er knyttet til vakanse innen fysioterapi samt Kristiansund sin andel av mindreforbruk innen legevaktssamarbeidet. | ||||
Helseinnovasjonssenter | 1 610 | 2 600 | 990 | Mindreforbruket sees i sammenheng med oppstart av responsteamet. | ||||
Eksterne enheter | 22 412 | 22 332 | 22 724 | 22 206 | 23 374 | 22 954 | -420 | Merforbruket skyldes for lavt budsjettert tilskudd til Kristiansund havnekasse. |
Kommunalteknikk | 2 900 | -4 351 | -11 325 | 14 359 | 11 412 | 13 294 | 1 882 | Mindreforbruket sees i sammenheng med inntekter til dekning av administrasjonsutgifter fra Skorpa Eiendom AS. Anvendelse av tiltaksmidler medførte økt vedlikehold av kommunal vei samt uteområder i 2017 |
Plan og byggesak | 8 774 | 12 209 | 8 602 | 6 624 | 8 615 | 9 116 | 501 | Mindreforbruk sees i sammenheng med fokus på et lavt kostnadsnviå, samt økte inntekter i forhold til tidligere prognoser. . |
Eiendomsdrift | 27 049 | 35 580 | 35 994 | 26 206 | 31 109 | 27 114 | -3 995 | Merforbruket skyldes i hovedsak økte drifts- og vedlikeholdskostnader av kommunal eiendom samt bortfall av leieinntekter som følge av salg og ombygging av eiendom. Anvendelse av tiltaksmidler medførte økt vedlikehold av bygningsmasse i 2017. |
Brann og redning | 22 295 | 22 052 | 21 184 | 20 679 | 21 258 | 22 718 | 1 460 | Mindreforbruk sees i sammenheng med vakant brannkonstabelstilling, reduksjon i overtid, innsparing på andre kostnader samt økte inntekter. |
Utfordringer og planer
Rådmannen foreslår å følge prognosemodellen for skatt, rammetilskudd og inntektsutjevning fullt ut i begynnelsen av økonomiplanperioden 2018 til 2021.
Rådmannen har gjennomført en omlegging i prinsippene for budsjettering, slik at midler til lønn og drift skilles. Målet er å oppnå en mer realistisk budsjettering av driftsutgiftene, og bedre kontroll på utviklingen i lønnskostnadene. Siden 2016 var første år dette ble gjennomført, er det ønskelig å avvente effekten fra 2017 før evaluering gjennomføres.
Rådmannen vil omorganisere arbeidet med offentlige anskaffelser til færre bestillere og mer systematisk kontroll og oppfølging. Dette forventes å resultere i lavere anskaffelsesutgifter til sentrale innsatsfaktorer i den kommunale tjenesteproduksjonen.
Rådmannen foreslår å legge handlingsregelen om «minste tillatte avdrag» til grunn i hele planperioden, samt å innarbeide Kommunelovutvalgets forslag om endrede regler som medfører økte avdrag.