Fakta
Rammeområdet omfatter
- planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av kommunaltekniske anlegg som vei, vann, avløp, renovasjon og slam
- forvaltning og drift av parker og grøntanlegg, friluftsområder
- oppgaver etter forurensingslov, utslippstillatelser, forurenset grunn
- oppgaver på trafikkregulering og trafikksikkerhet, veglov
- byggherrefunksjon på utbygging av anlegg på vei, vannforsyning, avløp mv.
- beredskapstjeneste knyttet til
- vannforsyning
- avløpssystem og forurensning
- vei/trafikk, snøbrøyting, strøing
- avfallshåndtering
Tjenesten skal forvalte og videreutvikle kommunalteknisk infrastruktur og service.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde kommunalteknikk – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor
(delmål) |
Måleindikator | Resultat-krav | Resultat 2015 | Resultat 2016 | Resultat 2017 | Kommentar |
Kostnadseffektive betalings-tjenester med høy kvalitet | Vann, forsynings-sikkerhet (utskifting av ledningsnett) | 2 km | 0,15 km | 0,2 km | 2,4 km | Flere parseller fornyet og forlenget i 2017 |
Avløp, overholde rensekrav og lekkasjer (utskifting av ledningsnett) | 2 km | 0,15 km | 0,2 km | 0,2 km | Sluttetappe Clausens gate Det ble imidlertid lagt 6,0 km nye ledninger på avløp i 2017 | |
Renovasjon, hente avfall i henhold til tømmeprogram | På riktig dag | På riktig dag
12 brudd |
På riktig dag
4 brudd |
På rett dag
6 avvik |
Tømme-app fra NIR vist seg som positiv. Antall brudd er moderat/lavt | |
God og sikker framkommelighet på byens trafikkarealer i henhold til vedtatt standard | Brøyting, salting, strøing riksveier | Bar vei
|
Bar vei
1 brudd |
Bar vei
2 brudd |
Ikke lenger drift riksvei | utgår. |
Brøyting, salting, strøing fylkesveier | < 8 cm
|
< 8 cm
4 brudd |
< 8 cm
5 brudd |
Ikke lenger drift fylkesv | utgår | |
Brøyting, salting, strøing prioriterte veier, buss-/ skolevei | < 8 cm
|
< 10 cm
20 brudd |
< 10 cm
18 brudd |
< 8 cm
ca 15 avvik |
Bedre brøyting, men økt behov for salting og strøing | |
Brøyting, salting, strøing av lav prioritet kommunale veier | < 8 cm
|
< 20 cm
30 brudd |
<20 cm
28 brudd |
< 8 cm | Bedre brøyting, men økt behov salting/strøing | |
Reasfaltering | > 2 km | 0 km | 2,6 km | 2,0 km | Mulig på grunn av ekstraordinære midler. | |
Aktiv beredskap utenom arbeidstid for å ivareta sikker trafikkavvikling, vann-forsyning, avløpsanlegg m.m. | Tid før hull i vei-banen er reparert | < 12 timer
|
> 12 timer | < 12 timer | < 12 timer | Økt kapasitet ga bedre veidrift og mindre avvik enn på lenge |
Tid før lednings-brudd drikkevann er rettet | < 4 timer
|
< 4 timer | < 4 timer | < 6 timer
35 lednings brudd |
Det var 10 flere brudd enn året før. Økningen vurderes som betenkelig. | |
Tid før lednings-brudd avløpsnett er rettet | < 12 timer | < 12 timer | < 12 timer | < 12 timer | Lekkasjer trenger å følges tett opp for å unngå forurensing | |
Parker, lekeplasser og uteomhusområder | Sesongmessig skjøtselsprogram som dekker hele kommunen | < 10 avvik pr. år | < 10 antatt | Bedre oppfølgning på Frei er ønskelig |
Utfordringer og planer
Rådmannen vil prioritere å gjennomføre prosjektene i vedtatt hovedplan for avløp og vannmiljø 2012–2021, for å oppfylle nye og strengere krav til avløpsrensing. Fastsatte kvalitetskrav for vann og avløp skal opprettholdes.
Det skal gjennomføres tilfredsstillende drift og vedlikehold av parker, friområder, kommunale lekeplasser og turområder.
Bolig 120 m2
VAR-gebyrene har vokst med om lag 7,1 % i forhold til 2014. Økningen sees i sammenheng med gammelt lednings- og avløpsnett som har medført og vil medføre vesentlige vedlikeholds- og investeringskostnader, herav nytt renseanlegg på Hagelin med tilhørende overføringsanlegg. Økte renovasjonsgebyr sees i sammenheng med opprettelse av etterdriftsfond for avfallsdeponi, samt fremtidig etablering av ny omlastning- og miljøstasjon. Totale VAR-gebyrer ligger på nivå med sammenlignbare kommuner (K13) i 2018, mot 1,5 % over i 2017.
Med behov for videre satsinger på nye anlegg og til vedlikehold på så vel vannforsyning, avløp og renovasjoner er det likevel ikke til å komme utenom at man i Kristiansund vil ha utfordringer fremover med å oppnå VAR-gebyr helt på snittet til K13.