I statsbudsjettet for 2016 la regjeringen opp til en nominell vekst i kommunesektorens frie inntekter på 4,1 % i forhold til anslag på regnskap for 2015. Beregnet ut fra revidert nasjonalbudsjett for 2015 var realveksten i kommunesektorens frie inntekter for 2016 anslått til 4,7 mrd. kroner, og anslått kostnadsvekst i kommunesektoren (deflator) i 2016 var på 2,5 %.
Frie inntekter
I statsbudsjettet defineres frie inntekter som summen av skatt, rammetilskudd og løpende inntektsutjevning. I tillegg har eiendomsskatt, tilskudd til flyktninger og kompensasjonstilskudd for investeringer samme funksjon, siden de ikke budsjetteres på rammeområdene.
Inntektene fra skatt og rammetilskudd økte med 54,2 mill. kroner fra 2015 og var på totalt 1 217 mill. kroner i 2016. Dette tilsvarer en nominell vekst på 4,7 % fra 2015.
Kommunens skatteinntekter ble 605,7 mill. kroner i 2016, en vekst på 3,9 % fra 2015. Dette er 18,3 mill. kroner lavere enn revidert budsjett. For å kunne gi et likeverdig tjenestetilbud til innbyggerne omfordeles skatteinntektene mellom kommunene gjennom såkalt inntektsutjevning. Kristiansund har skatteinntekter under landsgjennomsnittet. Dermed kompenseres om lag 90 % av differansen mellom eget nivå og landsgjennomsnittet med inntektsutjevning. Inntektsutjevning utgjorde 60,4 mill. kroner i 2016.
Kommunen fikk overført 610,9 mill. kroner i rammetilskudd fra staten, en vekst på 5,4 % fra 2015. Økningen skal være med å dekke økte utgifter på grunn av generell lønns- og prisstigning. I tillegg skal de økte inntektene være med på å finansiere nye oppgaver og tjenester kommunen skal utføre for innbyggerne. Samlet var veksten i de frie inntektene 17,6 mill. kroner høyere enn budsjettert.
Utgiftsutjevning i rammetilskuddet skal kompensere kommunene for ulik behovsstruktur, som for eksempel demografiske, geografiske og sosiale forskjeller. Fordi Kristiansund kommune er en relativt lettdrevet kommune gir utgiftsutjevningen en reduksjon i rammetilskuddet. Indeks lavere enn 1 indikerer at utgiftsbehovet er lavere enn landsgjennomsnittet, og for Kristiansund var denne på 0,9687 i 2016. Dermed ble kommunen trukket for 36,8 mill. kroner i rammetilskudd i 2016.
Frie inntekter fra skatt og rammetilskudd
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
---|---|---|---|---|---|
Andel av totale inntekter |
65,9 |
64,8 |
63,8 |
63,1 |
65,3 |
Skatt og rammetilskudd per innbygger |
43 943 |
45 597 |
46 440 |
47 395 |
49 777 |
Skatt og rammetilskudd per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet |
94,8 |
94,9 |
94,5 |
93,6 |
93,6 |
Andel av driftsutgiftene som dekkes av skatt og rammetilskudd |
65,6 |
65,3 |
63,2 |
64,0 |
65,2 |
Nye elementer i statsbudsjettet
Det var flere nye elementer i budsjettet for 2016 som ble finansiert delvis ved økte frie inntekter, delvis ved øremerkede tilskudd og delvis ved reversering av tidligere satsinger.
Dette omfattet blant annet:
- satsing på rusomsorg
- helsestasjoner og skolehelsetjenesten
- mer fleksibelt barnehageopptak
- likeverdig behandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager
- én ekstra time naturfag i grunnskolen
- økt lærlingtilskudd
- 1 200 nye dagaktivitetsplasser for hjemmeboende med demens
- investeringstilskudd til 2 500 heldøgns omsorgsplasser