Fakta
Rammeområdet omfatter fire team
- førskole
- grunnskole
- videregående skole
- veiledning
Tjenesten er kommunens rådgivende og sakkyndige instans vedrørende spesialpedagogiske tiltak. Tjenesten skal sikre at barn og unge med særskilte behov møter et samfunn, en barnehage eller en skole som er tilpasset deres evner og forutsetninger.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde ppt – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor
(delmål) |
Måleindikator |
Resultat-krav |
Resultat 2015 |
Resultat 2016 |
Resultat 2017 |
Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Gi barn gode oppvekstsvilkår gjennom tverrfaglig samarbeid | Øke råd- og veiledningsarbeidet i barnehage/ skole |
– |
Veiledningsteamet blir mye brukt av både skoler og barnehager. I tillegg har rådgiverne generelt økt fokus på systemrettet arbeid. | |||
Redusere antall oppmeldinger |
Reduksjon |
272 |
289 |
294 |
Elever med vedtak om spesialundervisning i Kristiansund kommune har økt fra 9,4 % i 2016 til 9,6 % i 2017. Antall nyhenvisninger til PPT fra samtlige eierkommuner økte med totalt 5 saker, fra 289 til 294, inkludert førskole og videregående skole. 36 av disse henvisningene kom fra videregående skole, en økning på 13 saker fra 2016. Det vil si at det var en liten nedgang i antall henvisninger fra grunnskole og førskole i 2017.
Antall aktive saker totalt er redusert med 4 %. |
|
Gi barn med spesielle behov hjelp til rett tid | Styrke arbeidet i barnehagene |
– |
Avsluttet førskoleprosjektet. Prosjektet fant store forskjeller mellom barnehagene ut fra en rekke kvalitetskriterier. Tett oppfølging gjennom prosjektperioden kunne vise til positive endringer i hvordan barnehagene organiserer og utøver pedagogisk ledelse.
Et delprosjekt med fokus på mobbing i barnehagen videreføres i 2017. |
|||
Styrke veilednings-kapasitet på mindre problematikk |
– |
Veiledningstemaet fullførte ettårig kompetanseprogram knyttet til mobbing for skolene. Programmet samlet 120 deltagere fra alle skolene. Veiledningsteamet gjennomførte i tillegg kurs om temaet for alle ansatte i skolene høsten 2017. | ||||
Gi barn med spesielle behov hjelp til rett tid | Sakkyndig vurdering skal være gjennom-ført innen 3 måneder etter oppmelding |
≤ 3 mnd |
> 3 mnd |
> 3 mnd |
> 3 mnd |
Behandlingstiden for barn i førskolealder ligger hovedsakelig innenfor målet på 3 mnd, mens behandlingstiden for barna i grunnskolen ligger nært opp til målet for de fleste kommunene. |
Aktive saker
Utfordringer og planer
Rådmannen vil at PPT skal styrke sin veilederrolle i forhold til det ordinære grunntilbudet i grunnskolene og barnehagene.
Det skal gjennomføres kompetansehevingskurs knyttet til hvordan man skal håndtere mobbing i barnehagene for alle kommunene i PPT for ytre Nordmøre.