Fakta
Rammeområdet omfatter
- 9 barneskoler med skolefritidsordning. En skole har 3 innføringsgrupper for barn med minoritetsspråklig bakgrunn. En skole har forsterket skoletilbud
- 3 ungdomsskoler. En av disse med 2 innføringsgrupper og forsterket skoletilbud.
- voksenopplæring
Tjenesten skal legge til rette for et godt og tjenlig grunnskoletilbud som sikrer elevene gode basiskunnskaper og grunnleggende ferdigheter.
Mål og resultater
Resultatgrense:
•
Ønsket resultat
•
Akseptabelt resultat
•
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde grunnskoler – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor (delmål) | Måleindikator | Resultat-krav | Resultat 2015 | Resultat 2016 | Resultat 2017 | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Læringsutbytte – elevenes faglige resultater skal ligge stabilt på nivå over landsgjennomsnittet |
Nasjonale prøver, 5. trinn | > lands-snitt | 51,1 | 50,6 | 50,8 | Resultatet viser en liten oppgang fra 2016, og ligger over landsgjennomsnittet. |
Nasjonale prøver, 8. trinn | > lands-snitt | 51,2 | 49,6 | 48,9 | Resultatet viser nedgang fra 2016 og ligger under landsgjennomsnittet. | |
Nasjonale prøver, 9. trinn | > lands-snitt | 53,1 | 53 | 51,4 | Resultatet er fortsatt under landsgjennomsnitt. Kommunen er valgt ut som realfagskommune i 2018 og antar at resultatene vil øke på sikt. | |
Læringsmiljø – redusere andel elever som opplever mobbing | Elevundersøkelsen for 7. og 10. trinn | 5 (= 0 %) |
4,8 | 4,7 | 9,6% | 4 elever i utvalget oppgir å bli mobbet ca en gang i uken. Resultatet som viser antallet for flere gang i uken er prikket. Alle ungdomsskolene er MOT-skoler. Barneskolene har egne trivselsprogram. Alle skolene jobber aktivt med skolemiljø/læringsmiljø. 3 av våre skoler deltar i pulje 4 av læringsmiljøsatsingen. |
Redusere andel elever med enkeltvedtak om spesial-undervisning ned mot landsgjennomsnittet | Antall enkeltvedtak | < 8,3 % | 9,3 % | 9,4 % | Resultatet viser en svak økning fra 2016. Vi har fortsatt fokus på å redusere omfanget av spesialundervisning, og styrke ordinær tilrettelagt undervisning. Kommunen er tildelt sentrale midler for tidlig innsats også i 2017. | |
Obligatorisk kartleggingsprøve, lesing 3. trinn | < 15,0 % | 16,1 % | 23,6 % | 22,8% | Samsvarende satsningsområder i barnehage og skole, gode overgangsplaner og tidlig innsats i småskolen. | |
Obligatorisk kartleggingsprøve, regning 3. trinn | < 15,0 % | 17,95 % | 12,5 % | 14,5% | ||
Obligatorisk kartleggingsprøve, engelsk 3. trinn | < 15,0 % | – |
– |
21,4% |
||
Ingen skoler skal ha avvik i forhold til forskrift for miljø-rettet helsevern | Antall avvik | 0 | 7 | 7 | 7 | Rettefrist overskredet for 7 avvik. |
Spesialundervisning
Utfordringer og planer
Rådmannen vil at det grunnleggende tilbudet i grunnskolen i form av ordinær og tilpasset opplæring, skal understøttes som den viktigste bærebjelken i det samlede tilbudet. Fastsatte kvalitetsmål skal opprettholdes, med fokus på læringsutbytte og læringsmiljø.
Det skal i 2018 arbeides med og ferdigstilles ny felles oppvekstplan. Det er ansatt prosjektleder i arbeidet med ny skolestruktur.