Fakta
Rammeområdet omfatter
- kommunens administrative ledelse med tilhørende stabsfunksjoner innenfor
- samfunnsutvikling
- oppvekst
- helse, omsorg og sosial
- samfunnssikkerhet og beredskap
- informasjon, IKT og arkiv
- innkjøp, økonomi, lønn og personal
- virksomhetsstyring
- kommuneadvokat
- servicekontor
- kemnerkontor med skatteoppkreverfunksjon og arbeidsgiverkontroll
Området har et gjennomgående fagansvar for hele organisasjonen, til forskjell fra de øvrige rammeområdene som har et linjeansvar for sine respektive enheter.
Tjenesten skal tilrettelegge for politiske og administrative beslutningsprosesser, samfunnsutvikling, virksomhetsstyring, analyse og utredningsarbeid, driftsstøtte til enhetene og kommunikasjonstjenester.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde sentraladministrasjon – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor (delmål) | Måleindikator |
Resultat-krav |
Resultat 2014 |
Resultat 2015 |
Resultat 2016 |
Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
God kvalitet | Brukertilfredshet internt i organisasjonen | 6,0 – 4,6 | – | – | – | Ikke gjennomført måling. |
God service | Brukertilfredshet internt i organisasjonen | 6,0 – 4,6 | – | – | – | Ikke gjennomført måling. |
Rammeområdet er støttefunksjon for hele organisasjonen og måles på intern tilfredshet i forhold til service og kvalitet på interne tjenester.
Utfordringer og planer
Rådmannen foretar løpende evalueringer av lokale særavtaler og andre lokalt fastsatte ordninger, med formål om tilpasning til sentralt lov- og avtaleverk. Bruken av nye fagsystemer skal optimaliseres og det skal etableres et system som sikrer at ledelsen til enhver tid har oversikt over tverrsektorielle prosesser og prosjekter.
Stabs- og støttefunksjonene skal bidra til saksbehandling og oppfølging av alle enheter, med utgangspunkt i avklarte ansvars- og myndighetsforhold. Kommunens forvaltningskultur skal forbedres blant annet gjennom bedre kommunikasjon med brukerne.
Det skal
- gjennomføres bruker-, medarbeider- og innbyggerundersøkelser
- tilrettelegges for innovasjon, entreprenørskap og gründerskap