Fakta
Rammeområdet omfatter
- 9 barneskoler med skolefritidsordning og 3 innføringsgrupper for barn med minoritetsspråklig bakgrunn
- 3 ungdomsskoler med innføringsgruppe og alternativ læringsarena
- voksenopplæring
Tjenesten skal legge til rette for et godt og tjenlig grunnskoletilbud som sikrer elevene gode basiskunnskaper og grunnleggende ferdigheter.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde grunnskoler – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor (delmål) | Måleindikator | Resultat-krav | Resultat 2014 | Resultat 2015 | Resultat 2016 | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Læringsutbytte – elevenes faglige resultater skal ligge stabilt på nivå over landsgjennomsnittet |
Nasjonale prøver, 5. trinn | > lands-snitt | 51 | 51,1 | 50,6 | Resultatet viser nedgang fra 2015, men ligger over landsgjennomsnittet. |
Nasjonale prøver, 8. trinn | > lands-snitt | 49,6 | 51,2 | 49,6 | Resultatet viser nedgang fra 2015 og ligger under landsgjennomsnittet. | |
Nasjonale prøver, 9. trinn | > lands-snitt | 51 | 53,1 | 53 | Resultatet er fortsatt under landsgjennomsnitt, men tilnærmet uendret fra 2015. Prosjektet «Ungdomstrinn i utvikling» videreføres. |
|
Læringsmiljø – redusere andel elever som opplever mobbing | Elevundersøkelsen for 7. og 10. trinn | 5 (= 0 %) |
4,7 | 4,8 | 4,7 | Totalt 21 elever i utvalget opplever mobbing én eller flere ganger per uke. En økning på 4 fra 2015. Alle ungdomsskolene er MOT-skoler. Barneskolene har egne trivselsprogram. Alle skoler deltar i lokalt kompetanseprogram om mobbing i regi av PPT Ytre Nordmøre. |
Redusere andel elever med enkeltvedtak om spesial-undervisning ned mot landsgjennomsnittet | Antall enkeltvedtak | < 8,3 % | 8,7 % | 9,3 % | 9,4 % | Resultatet er omtrent som i 2015. Vi har fortsatt fokus på å redusere omfanget av spesialundervisning, og styrke ordinær tilrettelagt undervisning. Det er tilført sentrale midler for å styrke 1.-4. trinn i 2016. |
Obligatorisk kartleggingsprøve, lesing 3. trinn | < 15,0 % | 16,5 % | 16,1 % | 23,6 % | Samsvarende satsningsområder i barnehage og skole, gode overgangsplaner og tidlig innsats i småskolen. | |
Obligatorisk kartleggingsprøve, regning 3. trinn | < 15,0 % | 13,7 % | 17,95 % | 12,5 % | ||
Obligatorisk kartleggingsprøve, engelsk 3. trinn | < 15,0 % | 11,6 % |
– |
– |
Ikke oppdaterte tall for 2016 i systemet. | |
Ingen skoler skal ha avvik i forhold til forskrift for miljø-rettet helsevern | Antall avvik | 0 | 5 | 7 | 7 | Rettefrist overskredet for 7 avvik. |
Spesialundervisning
Antall elever med spesialundervisning varierer fra år til år, og viser en nedgang på 66 elever for perioden. Nedgangen har vært størst på ungdomstrinnet. Nedgangen sees i sammenheng en grundigere kartlegging av elevene og hva skolen kan tilby før det avgjøres om elevene skal få spesialundervisning. Videre har økt fokus på tilpasset opplæring og tidlig innsats vært med på å redusere antallet. Systematisk arbeid på barnetrinnet har også stor betydning for reduksjonen på ungdomstrinnet.
Fordelingen av enkeltvedtak er henholdsvis 109 gutter og 57 jenter på barneskolen, og 77 gutter og 28 jenter på ungdomsskolen i 2016.
Utfordringer og planer
Rådmannen vil at det grunnleggende tilbudet i grunnskolen i form av ordinær og tilpasset opplæring, skal understøttes som den viktigste bærebjelken i det samlede tilbudet. Fastsatte kvalitetsmål skal opprettholdes, med fokus på læringsutbytte og læringsmiljø.
Det skal i 2017 arbeides med implementering av vedtatt skolestruktur.