Fakta
Rammeområdet omfatter fire team
- førskole
- grunnskole
- videregående skole
- veiledning
Tjenesten er kommunens rådgivende og sakkyndige instans vedrørende spesialpedagogiske tiltak. Tjenesten skal sikre at barn og unge med særskilte behov møter et samfunn, en barnehage eller en skole som er tilpasset deres evner og forutsetninger.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde ppt – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor
(delmål) |
Måleindikator |
Resultat-krav |
Resultat 2014 |
Resultat 2015 |
Resultat 2016 |
Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Gi barn gode oppvekstsvilkår gjennom tverrfaglig samarbeid | Øke råd- og veiledningsarbeidet i barnehage/ skole |
– |
Veiledningsteamet blir mye brukt av både skoler og barnehager. | |||
Redusere antall oppmeldinger |
Reduksjon |
277 |
272 |
289 |
Antall elever med vedtak om spesialundervisning er på 9,4 %, likt 2015. Antall ny henviste saker økte med 5 %. Det er færre henvisinger fra barnehagene, slik at økningen fra skolene kanskje er nærmere 10 %. Antall aktive saker totalt er redusert med 2,1 %. |
|
Gi barn med spesielle behov hjelp til rett tid | Styrke arbeidet i barnehagene |
– |
Avsluttet førskoleprosjektet. Prosjektet fant store forskjeller mellom barnehagene ut fra en rekke kvalitetskriterier. Tett oppfølging gjennom prosjektperioden kunne vise til positive endringer i hvordan barnehagene organiserer og utøver pedagogisk ledelse.
Et delprosjekt med fokus på mobbing i barnehagen videreføres i 2017. |
|||
Styrke veilednings-kapasitet på mindre problematikk |
– |
Veiledningstemaet startet ettårig kompetanseprogram knyttet til mobbing for skolene. Programmet samler 120 deltagere fra alle skolene. | ||||
Gi barn med spesielle behov hjelp til rett tid | Sakkyndig vurdering skal være gjennom-ført innen 3 måneder etter oppmelding |
≤ 3 mnd |
> 3 mnd |
> 3 mnd |
> 3 mnd |
Behandlingstiden for barn i førskolealder ligger innenfor målet på 3 mnd, mens behandlingstiden for barna i grunnskolen ligger nært opp til målet for de fleste kommunene. |
Aktive saker

Antall aktive saker varierer fra år til år, og viser totalt en svak nedgang for perioden. Reduksjonen i antall aktive saker som vedrører tale-, språk- lærevansker sees i sammenheng med styrket kompetanseutvikling og målrettet arbeid i de ulike team og undervisningsinstanser. For atferdsforstyrrelser, oppmerksomhet- og øvrige vansker ser vi nå også en nedgang fra 2015, men utfordringene her er fortsatt krevende.
Utfordringer og planer
Rådmannen vil at PPT skal styrke sin veilederrolle i forhold til det ordinære grunntilbudet i grunnskolene og barnehagene.
Det skal gjennomføres kompetansehevingskurs knyttet til hvordan man skal håndtere mobbing i barnehagene for alle kommunene i PPT for ytre Nordmøre.