Fakta
Rammeområdet omfatter
- sosialtjeneste
- flyktningetjeneste
Tjenesten skal bedre levekårene for vanskeligstilte og bidra til sosial og økonomisk trygghet.
Mål og resultater
Resultatgrense:
•
Ønsket resultat
•
Akseptabelt resultat
•
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde nav kristiansund – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor (delmål) | Måleindikator | Resultat-krav | Resultat 2014 | Resultat 2015 | Resultat 2016 | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Jevn og kvartalsvis bosetting av flyktninger i henhold til vedtak | 15 personer per kvartal | ≥ 15 | 9,25 | 12 | 20,5 | 10 av totalt 111 personer er enslige mindreårige. |
60 personer per år | ≥ 60 | 37 | 48 | 83 | Totalt 111 personer inklusive familiegjenforening. | |
Ingen skal bo midlertidig/ akutt mer enn 14 dager – aldri mer enn 60 dager | Antall liggedøgn over 14 dager per kvartal | 0 | 1,25 | 3 | 3 | NAV kontoret har fått økt tilgang til midlertidige boliger. |
Antall liggedøgn over 14 dager per år |
0-30 | 5 | 4 | 3 | ||
All ungdom som er “frisk og rask” skal i aktivitet innen 1 uke, dersom ikke annen plan foreligger | Antall passive uker “over tiden” per kvartal | 0-5 | 4 | 3 | 3 | Lovfestet aktivitetskrav for alle under 30 år som mottar sosialhjelp fører til økt behov for nye tiltak. |
Antall passive uker “over tiden” per år |
0-5 | 12 | 12 | 11 |
Mottakere med sosialhjelp som hovedinntektskilde
Utfordringer og planer
Rådmannen vil videreutvikle samarbeidet mellom kommune, tiltaksarrangører og lokalsamfunn for økt og rask deltakelse i arbeid/samfunn.
Det skal
- tilrettelegges for at ungdom får tidlig og riktig oppfølging med formål arbeid eller annen avklaring
- iverksette tiltak for å sikre at aktivitetskravet til sosialhjelpsmottakere under 30 år ivaretas
- gjennomføres bosetting i tråd med bystyrets vedtak og tilskuddet kommunen mottar for bosetting skal i større grad enn tidligere benyttes til formålet
Flyktning- og innvandrertjenesten organiseres som egen enhet og etableres i egne lokaler i løpet av 2017. Det skal utarbeides gode samarbeidsrutiner mellom NAV og den nye enheten.