Økonomisk handlingsrom er avgjørende for å kunne opprettholde og videreutvikle tjenestetilbudet til kommunens innbyggere. En god og bærekraftig økonomi sikres gjennom god økonomistyring og vedtatte handlingsregler for driftsbudsjett, investeringsbudsjett og finansforvaltning.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Gjennomgående målekort – fokusområde økonomi
Hovedmål – God økonomistyring og godt økonomisk handlingsrom
Suksessfaktor
(delmål) |
Måleindikator |
Resultat-krav |
Resultat 2014 |
Resultat 2015 |
Resultat 2016 |
Endring fra
sist måling |
---|---|---|---|---|---|---|
Godt økonomisk handlingsrom | Netto driftsresultat |
1,75 % |
-1,9 % |
0,5 % |
3,43 % |
|
Langsiktig gjeld i forhold til brutto driftsinntekter |
Reduksjon |
Økning |
Økning |
Økning |
||
Egenfinansiering av investeringer |
25 % |
11,0 % |
13,8 % |
19,2 % |
||
Likviditetsgrad 1 |
2,0 % |
1,19 % |
1,32 % |
1,42 % |
||
Egenkapitalprosent |
10 % |
1,39 % |
5,06 % |
2,74 % |
||
Gjeldsgrad |
25 % |
70,91 % |
18,75 % |
35,53 % |
||
God økonomistyring | Rammeområdene – avvik i forhold til budsjett |
≥ 0 % |
– 3,2 % |
– 3,7 % |
– 1,6 % |
|
Avsetning disposisjonsfond – avvik i forhold til budsjett |
0 |
0 |
– 24 928 |
0 |
||
Effektiv tjenesteproduksjon | Andel utvalgte produktivitets-indikatorer (KOSTRA) med bedre resultat enn K13 |
– |
– |
– |
Fokusområdet Økonomi er skilt ut som eget målekort og utvidet med flere suksessfaktorer og måleindikatorer. Målekortet er gjennomgående for hele kommunen. Det er så langt ikke definert egne resultatgrenser for alle måleindikatorene.
Økonomisk handlingsrom
Sentrale finansielle nøkkeltall
(alle nøkkeltall i prosent av sum driftsinntekter) |
Kristiansund | K13 | Lgj.sn | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | |
Brutto driftsresultat | -0,3 | 0,8 | -0,9 | 1,2 | 4,3 | 4,0 | 3,7 |
Netto driftsresultat | -1,0 | -0,4 | -1,9 | 0,5 | 3,4 | 4,3 | 4,0 |
Finansutgifter | 4,5 | 5,0 | 4,9 | 5,0 | 5,7 | 4,3 | 4,1 |
Netto lånegjeld | 71,4 | 74,0 | 83,1 | 93,0 | 93,2 | 84,9 | 78,2 |
Disposisjonsfond | 1,7 | 1,5 | 0 | 0 | 0 | 9,0 | 7,9 |
Utviklingen viser at Kristiansund kommune ikke har et godt økonomisk handlingsrom.
Det vises til områdene Drift, Investering og Balanse for en grundigere gjennomgang av regnskapet for 2016.
Økonomistyring
Kommunal tjenesteproduksjon
Analyseverktøyet Visma BI ble anskaffet høsten 2016. Verktøyet skal bidra til bedre økonomistyring. I tillegg ble både kommunens økonomi- og finansreglement revidert.
Effektiv tjenesteproduksjon
Vi har ikke definert utvalgte produktivitetsindikatorer.
Det økonomiske merforbruket i forhold til budsjett innenfor tjenesteområdene, er betydelig redusert fra 2015 til 2016. Sentrale faktorer som bruk av overtid og innleie av eksterne vikarbyrå, er kraftig redusert. KOSTRA-tallene viser likevel at vi innenfor de fleste store tjenesteområdene har mer å hente på ytterligere effektivisering og prosessoptimalisering.
Utfordringer og planer
Økonomisk handlingsrom
Rådmannen vil videreføre et tydelig fokus på å etablere et økonomisk handlingsrom for kommunen og utvikle en sunn og god kommuneøkonomi. Økonomisk handlingsrom er avgjørende for å kunne opprettholde og videreutvikle tjenestetilbudet til kommunens innbyggere.
Netto driftsresultat er den primære indikatoren for økonomisk balanse i kommunesektoren. Den viser hvor mye som kan disponeres til avsetninger og bidrag til å finansiere investeringer etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt. Ambisjonsnivået for netto driftsresultat er satt til minimum 1,8 % i 2017.
Egenfinansieringen viser hvor stor andel av investeringene som er finansiert med egenkapital, salg av anleggsmidler, overføringer og tilskudd. Målet er en egenfinansiering på minimum 25 % av investeringskostnadene i løpet av økonomiplanperioden.
Disponible fond viser hva som er tilgjengelig av frie reserver og fondet bør ligge på om lag 2,5 % av brutto budsjett. Det skal i løpet av perioden etableres et disposisjonsfond som setter kommune i stand til å takle uforutsette hendelser på en god måte. I løpet av 2017 skal den første avsetningen til disposisjonsfond gjennomføres.
Lånegjelden har økt de siste årene og vil fortsette å øke i økonomiplanperioden. Selv om rentenivået er lavt har ikke kommunen nødvendig økonomisk handlingsrom. Målet er å redusere kommunens rentesensitivitet i økonomiplanperioden.
Økonomistyring
Rådmannen vil videreføre arbeidet med å sikre en god og bærekraftig økonomi gjennom god økonomistyring og vedtatte handlingsregler for driftsbudsjett, investeringsbudsjett og finansforvaltning.
I 2017 tas Visma BI i bruk gjennom utrulling til ledelsen i hele organisasjonen. Verktøyet vil gi oss mer operative styringsdata, og derigjennom sikres muligheten for raskere respons ved eventuelle avvik.
Effektiv tjenesteproduksjon
Rådmannen vil, på bakgrunn av gjennomgangen av de kommunale tjenestene, vurdere tilpasninger som gir en mer optimal sammenheng mellom ressursinnsats og resultatoppnåelse. Det skal leveres tjenester av et omfang som samsvarer med statens forventing til kommunen, og med en ressursbruk som samsvarer med gjennomsnittet for kommuner i kommunegruppe 13.
I 2017 skal Kommunalteknikk gjennomgå en organisasjonsutviklingsprosess etter mal fra tidligere prosesser i andre tjenesteområder. Dette vil gi enda bedre tjenester, og en tydeligere rolleavklaring internt og eksternt.