Driftsregnskapet
(tusen kroner) |
Regnskap 2012 |
Regnskap 2013 |
Regnskap 2014 |
Regnskap 2015 |
Regnskap 2016 |
Budsjett 2016 |
Budsjett- avvik |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Brukerbetalinger og andre salgsinntekter |
-232 949 |
-258 289 |
-279 667 |
-289 793 |
-287 431 |
-274 071 |
13 360 |
Overføringer og refusjoner |
-223 794 |
-250 218 |
-259 544 |
-267 666 |
-297 716 |
-191 796 |
105 920 |
Rammetilskudd og andre statlige tilskudd |
-576 468 |
-584 366 |
-617 690 |
-631 386 |
-677 408 |
-632 665 |
44 743 |
Inntekts- og formueskatt |
-518 637 |
-561 686 |
-563 921 |
-582 836 |
-605 731 |
-624 000 |
-18 269 |
Eiendomsskatt |
-58 024 |
-63 227 |
-64 317 |
-65 723 |
-83 249 |
-82 610 |
639 |
Sum driftsinntekter |
-1 609 872 |
-1 717 786 |
-1 785 140 |
-1 837 404 |
-1 951 535 |
-1 805 142 |
146 393 |
Lønn og sosiale utgifter |
1 045 975 |
1 134 498 |
1 192 093 |
1 231 352 |
1 257 774 |
1 181 862 |
-75 912 |
Kjøp av varer og tjenester |
451 566 |
443 045 |
471 782 |
443 322 |
446 401 |
386 152 |
-60 249 |
Overføringer og fordelte utgifter |
58 454 |
62 284 |
68 419 |
62 561 |
70 171 |
84 953 |
14 782 |
Avskrivninger |
60 668 |
64 300 |
69 921 |
78 838 |
91 552 |
67 389 |
-24 163 |
Sum driftsutgifter |
1 616 663 |
1 704 127 |
1 802 216 |
1 816 072 |
1 865 898 |
1 720 356 |
-145 542 |
Brutto driftsresultat |
6 791 |
-13 659 |
17 076 |
-21 331 |
-85 637 |
-84 786 |
851 |
Netto rente og utbytte |
33 985 |
40 010 |
37 179 |
35 911 |
43 987 |
45 991 |
2 004 |
Netto avdrag |
37 827 |
45 500 |
50 600 |
55 800 |
66 300 |
63 100 |
-3 200 |
Motpost avskrivninger |
-60 668 |
-64 300 |
-69 921 |
-78 838 |
-91 552 |
-67 416 |
24 136 |
Netto driftsresultat |
17 936 |
7 552 |
34 934 |
-8 458 |
-66 902 |
-43 111 |
23 791 |
Bruk av avsetninger |
-47 355 |
-19 531 |
-34 645 |
-13 659 |
-14 275 |
-3 171 |
11 104 |
Overført til investeringsbudsjettet |
6 270 |
14 300 |
0 |
0 |
4 990 |
6 500 |
1 510 |
Avsatt til dekning av tidligere års underskudd |
0 |
0 |
0 |
651 |
32 739 |
33 400 |
661 |
Avsatt til disposisjonsfond og bundne fond |
23 149 |
12 944 |
17 836 |
21 465 |
43 448 |
6 382 |
-37 066 |
Regnskapsmessig mindreforbruk |
0 |
||||||
Regnskapsmessig merforbruk |
15 265 |
18 126 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tabellen viser regnskap og budsjett for kommunens drift.
Brutto driftsresultat
Brutto driftsresultat viser resultatet av driften før finansposter. I 2016 ble brutto driftsresultat positivt med 85,6 mill. kroner. Dette var 64,3 mill. kroner høyere enn i 2015 og skyldes en relativ lav vekst i driftsutgiftene. Veksten i driftsutgiftene tilsvarte 2,7 %, mens veksten i driftsinntektene var 6,2 %. Veksten i skatteinntektene var på 3,9 % i 2016, og når innbyggertall i tillegg har gått ned, er skatteinntektene per innbygger økt betydelig sammenlignet med 2015.
Netto driftsresultat
Netto driftsresultat viser hvor mye som kan disponeres til avsetninger og bidrag til å finansiere investeringer etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt. For å opprettholde et stabilt investeringsnivå uten reell økning av gjelden, er det nødvendig at netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene holder seg på et relativt høyt nivå.
Netto driftsresultat
Kommunens netto driftsresultat ble 66,9 mill. kroner i 2016, en forbedring på 58,4 mill. kroner sammenlignet med 2015. Netto driftsresultat utgjorde 3,4 % av driftsinntektene i 2016 og er betydelig over måltallet tilsvarende 1 ¾ % av netto driftsinntekter. Dette viser at vi har tatt et stort steg i forhold til målsetningen om en økonomi i finansiell balanse, men netto driftsresultat bør ligge høyere enn måltallet over tid før kommunens økonomiske tilstand er akseptabel.
Regnskapsmessig resultat
Driftsregnskapet for 2016 er gjort opp i regnskapsmessig balanse. Det er gjennomført strykninger med 1,5 mill. kroner. Netto er det avsatt 29,2 mill. kroner av bundne fond. Tilsvarende i 2015 var 7,8 mill. kroner.
Kommunens inntekter
Kommunens samlede inntekter var på 1,96 mrd. kroner i 2016. Dette er en økning på 5,9 % sammenlignet med 2015. Fordelingen mellom de ulike inntektstypene er relativt lik fra år til år. Større endringer i sammensetningen av inntektene kan for eksempel forekomme dersom det skjer endringer i inntektssystemet for kommunene. Oppgaver kan enten bli flyttet fra eller overført til kommunene, noe som medfører endringer i rammetilskuddet.
Skatt og rammetilskudd er kommunens største inntektskilde og utgjorde 65,3 % av kommunens inntekter. Dette er nærmere omtalt under «Statlige rammebetingelser»
Mange av kommunens tjenester finansieres gjennom gebyrer og brukerbetaling. Dette skjer både som selvkost og delfinansiering. Utgangspunktet for all forvaltning er at innbyggere ikke kan pålegges å yte til fellesskapet uten at dette er hjemlet i lov. Der kommunen er forvalter eller eier av varer eller tjenester som innbyggerne er forpliktet til å benytte seg av, kreves det følgelig lovhjemmel for å kunne kreve betaling. Kommunale eiendomsgebyr og egenbetaling for kommunale tjenester utgjorde 14,6 % av kommunens inntekter, tilsvarende i 2015 var 15,9 %. Samlet gikk inntektene fra kommunale eiendomsgebyr og egenbetaling for kommunale tjenester ned med 1,3 % fra 2015.
Sykelønnsrefusjon og refusjoner for utførte oppgaver og tjenester utgjorde 15,2 % av de totale inntektene til kommunen. Samlet økte refusjonsinntektene med 11,7 % fra 2015. Økningen skyldes i hovedsak midler fra regjeringens tiltakspakkemidler.
Eiendomsskatt utgjorde 4,2 % av kommunens inntekter, mot 3,6 % i 2015. Satsen for utskriving av eiendomsskatt var 4,2 ‰ i 2016, en økning fra 3,7 ‰ i 2015. I tillegg ble verdien av alle eiendommer økt med 10 % i forhold til fastsatt verdi ved siste allmenne taksering i 2005. Inntektsveksten fra eiendomsskatt var på 17,5 mill. kroner.
Renteinntekter fra bankinnskudd og utlån og aksjeutbytte utgjorde 0,7 % av kommunens inntekter, en nedgang fra 2015 hvor andelen var på 1,1 %.
Prosentvis fordeling av kommunens inntekter
Kommunens utgifter
Lønn og sosiale utgifter er kommunens største utgiftspost og utgjorde hele 63,2 % av kommunens utgifter. Tilsvarende tall i 2015 var 65,4 %. Samlet økte lønn og sosiale utgifter med 2,2 % fra 2015. Økningen skyldes i hovedsak generell lønnsvekst, men i tillegg gir økt tjenestetilbud innenfor enkelte områder høyere lønnskostnader. Høyt sykefravær og generelle rekrutteringsutfordringer er også med å øke lønnsutgiftene.
Kjøp av varer og tjenester til bruk i kommunal tjenesteproduksjon utgjorde 20,5 % av de totale utgiftene til kommunen. Tilsvarende i 2015 var 24,4 %.
Tilskudd til private barnehager på 96,9 mill. kroner, utgjorde den største andelen innenfor utgiftsgruppen. I 2015 var tilskuddet på 99,0 mill. kroner. Tilskudd til kommunale foretak, lag og organisasjoner og sosiale tilskudd utgjorde 5,5 %, og utgjorde omtrent samme andel som i 2015.
Netto renter og avdrag utgjorde 5,6 % av kommunens driftsutgifter, tilsvarende i 2015 var 6,2 %. Samlet økte utgiftene til renter og avdrag med 0,6 % fra 2015.
Prosentvis fordeling av kommunens utgifter
Rammeområdene
Den kommunale tjenesteproduksjonen hadde et netto merforbruk på 18,4 mill. kroner i forhold til budsjett i 2016. Merforbruket ble redusert med 23,2 mill. kroner i forhold til 2015. Det er store forskjeller mellom de enkelte rammeområdene. Rammeområdet med størst merforbruk var «Bo og habilitering» som hadde et merforbruk på 13,5 mill. kroner i forhold til revidert budsjett. Rammeområdet med størst mindreforbruk var «Barn, familie, helse». Området hadde et mindreforbruk på 5,3 mill. kroner. Det økonomiske resultat i de kommunale driftsenhetene vil bli vurdert i en egen sak til bystyret.
Regnskapsresultat per rammeområde
(tusen kroner) | Regnskap 2012 |
Regnskap 2013 |
Regnskap 2014 |
Regnskap 2015 |
Regnskap 2016 |
Budsjett 2016 |
Budsjett- avvik |
Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Politisk styring | 14 146 | 11 606 | 12 946 | 12 707 | 12 289 | 10 886 | -1 403 | Merforbruket er i hovedsak knyttet til lønnsutgifter og møtegodtgjørelse til politisk virksomhet. |
Sentraladministrasjonen | 75 943 | 79 025 | 83 603 | 82 687 | 80 444 | 80 738 | 294 | Mindreforbruket er i hovedsak knyttet til refusjon fra salg av tjenester til andre kommuner samt statlige og fylkeskommunale tilskudd. |
PP-tjenesten | 7 990 | 7 678 | 8 465 | 8 445 | 9 137 | 9 154 | 17 | Rammeområdet gikk tilnærmet i balanse, og brukte mindre av bundet fonn enn budsjettert. |
Grunnskoler | 251 799 | 259 610 | 265 951 | 259 667 | 237 014 | 242 067 | 5 053 | Mindreforbruket skyldes i hovedsak statlige overføringer til voksenopplæringen på grunn av flere bosatte flyktninger enn budsjettert, og inntekter knyttet til etablering av skoletilbud for asylsøkerbarn. |
Barnehager | 143 043 | 157 451 | 168 082 | 167 786 | 159 718 | 164 262 | 4 544 | Mindreforbruket skyldes nedleggelse av én kommunal barnehage og nedgang i barnetall. Kommunale barnehager reduserte grunnbemanningen i 2016. |
Kultur | 40 386 | 43 215 | 43 811 | 41 840 | 39 141 | 39 576 | 435 | Rammeområdets mindreforbruk begrunnes i hovedsak med ubesatt stilling på biblioteket. |
Fellestjenester pleie og omsorg | 9 782 | 29 603 | 31 159 | 26 881 | 11 207 | 14 578 | 3 371 | Mindreforbruket skyldes i hovedsak budsjetterte fellesutgifter innen pleie og omsorg. |
Sykehjem | 137 030 | 149 189 | 154 658 | 136 194 | 179 990 | 178 154 | -1 836 | Rammeområdet har gjennomgått en stor omstilling i løpet av 2015 og 2016, med en betydelig reduksjon i antall plasser og omplassering av ansatte. På grunn av mange utskrivningsklare pasienter måtte Rokilde drifte to avdelinger hele året. |
Hjemmetjenester | 111 480 | 97 325 | 103 687 | 110 039 | 111 127 | 105 825 | -5 302 | Hovedårsak til merforbruket er stort press på tjenesten. På grunn av en relativt stor reduksjon i antall sykehjemsplasser, øker behovet for tjenester i hjemmet Noe som medfører økte kostnader for rammeområdet. Kostnadene til vikarbyrå ble redusert med 9 mill. kroner i forhold til året før. |
Psykisk helse og rus | 26 113 | 30 043 | 32 340 | 33 657 | 38 603 | 33 878 | -4 725 | Merforbruket skyldes at inntekter knyttet til ressurskrevende brukere ble lavere enn budsjettert. |
NAV Kristiansund | 51 051 | 53 931 | 50 404 | 53 632 | 59 327 | 60 177 | 850 | Mindreforbruk på grunn av vakante stillinger. |
Barn, familie, helse | 69 360 | 70 700 | 78 243 | 84 662 | 72 734 | 78 035 | 5 301 | Rammeområdet hadde vakante stillinger både i barneverntjenesten, innenfor helsestasjonene og spesielt i opplæringstjenesten. Økte utgifter til støttekontakt og avlastningshjem, men stor besparelse i utgifter til institusjonsplasser. |
Bo og habilitering | 108 964 | 108 477 | 114 553 | 123 645 | 138 341 | 124 851 | -13 490 | Merforbruket skyldes i hovedsak at inntekter knyttet til ressurskrevende brukere ble betydelig lavere enn budsjettert. |
Eksterne enheter | 20 927 | 22 412 | 22 332 | 22 724 | 22 206 | 21 750 | -456 | Merforbruket skyldes for lavt budsjettert tilskudd til Nordmøre krisesenter. |
Kommunalteknikk | 8 620 | 2 900 | -4 351 | -11 325 | 14 359 | 13 794 | -565 | Merforbruket skyldes i hovedsak økte drifts- og vedlikeholdskostnader av kommunal vei. Anvendelse av tiltaksmidler medførte økt vedlikehold av kommunal vei i 2016. |
Plan og byggesak | 8 513 | 8 774 | 12 209 | 8 602 | 6 624 | 8 461 | 1 837 | Mindreforbruk sees i sammenheng med styrking av rammeområdet (PS 16/74), innsparing av andre kostnader, samt økte inntekter i forhold til tidligere prognoser. |
Eiendomsdrift | 31 727 | 27 049 | 35 580 | 35 994 | 26 206 | 26 469 | 263 | Mindreforbruk sees i sammenheng med økt fokus på effektiv drift, vedlikehold og eiendomsforvaltning. Anvendelse av tiltaksmidler medførte økt vedlikehold av offentlige bygg i 2016, spesielt skoler og barnehager. |
Brann og redning | 22 040 | 22 295 | 22 052 | 21 184 | 20 679 | 21 498 | 819 | Mindreforbruk sees i sammenheng med vakant brannkonstabelstilling, reduksjon i overtid, innsparing på andre kostnader samt økte inntekter. |
Utfordringer og planer
Rådmannen foreslår å følge prognosemodellen for skatt, rammetilskudd og inntektsutjevning fullt ut i begynnelsen av økonomiplanperioden 2017-2020.
Rådmannen foreslår at gategrunnsleien for Kristiansund parkering heves med 10 % fra 2017, og at det arbeides aktivt for å sikre utbetaling av utbytte fra selskaper hvor kommunen er aksjonær.
Rådmannen har gjennomført en omlegging i prinsippene for budsjettering, slik at midler til lønn og drift skilles. Målet er å oppnå en mer realistisk budsjettering av driftsutgiftene, og bedre kontroll på utviklingen i lønnskostnadene. Siden 2016 var første år dette ble gjennomført, er det ønskelig å avvente effekten fra 2017 før evaluering gjennomføres.
Rådmannen vil omorganisere arbeidet med offentlige anskaffelser til færre bestillere og mer systematisk kontroll og oppfølging. Dette forventes å resultere i lavere anskaffelsesutgifter til sentrale innsatsfaktorer i den kommunale tjenesteproduksjonen.
Rådmannen foreslår å legge handlingsregelen om «minste tillatte avdrag» til grunn i hele planperioden.