Fakta
Rammeområde omfatter fire team
- førskole
- grunnskole
- videregående skole
- veiledning
Tjenesten er kommunens rådgivende og sakkyndige instans vedrørende spesialpedagogiske tiltak. Tjenesten skal sikre at barn og unge med særskilte behov møter et samfunn, en barnehage eller en skole som er tilpasset deres evner og forutsetninger.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde ppt – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor (delmål) |
Måleindikator | Resultatkrav | Resultat 2013 |
Resultat 2014 |
Resultat 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Gi barn gode oppvekstsvilkår gjennom tverrfaglig samarbeid | Øke råd- og veiledningsarbeidet i barnehage/ skole | ||||
Redusere antall oppmeldinger | Reduksjon | 245 | 277 | 272 | |
Gi barn med spesielle behov hjelp til rett tid | Styrke arbeidet i barnehagene | ||||
Styrke veiledningskapasitet på mindre problematikk | |||||
Gi barn med spesielle behov hjelp til rett tid | Sakkyndig vurdering skal være gjennomført innen 3 måneder etter oppmelding | ≥ 3 mnd | > 3 mnd | > 3 mnd |
Utfordringer og planer
Rådmannen vil at PPT skal styrke sin veilederrolle i forhold til det ordinære grunntilbudet i grunnskolene og barnehagene.
Det skal etableres kompetanse på hvordan PPT kan bistå skolene i krevende og komplekse mobbesaker.
Fordeling av arbeidsplasser

Antall aktive saker omfatter alle kommunene i samarbeidet.
Antall aktive saker varierer fra år til år, og viser totalt en svak nedgang for perioden. Reduksjonen i antall aktive saker som vedrører tale-, språk- lærevansker sees i sammenheng med styrket kompetanseutvikling og målrettet arbeid i de ulike team og undervisningsinstanser. For atferdsforstyrrelser, oppmerksomhet- og øvrige vansker har økningen vært vesentlig, og utfordringene er betydelige.