Fakta
Rammeområdet omfatter
- 9 barneskoler med skolefritidsordning og 3 innføringsgrupper for barn med minoritetsspråklig bakgrunn
- 3 ungdomsskoler med innføringsgruppe og alternativ læringsarena
- voksenopplæring
Tjenesten skal legge til rette for et godt og tjenlig grunnskoletilbud som sikrer elevene gode basiskunnskaper og grunnleggende ferdigheter.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde grunnskoler – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor (delmål) |
Måleindikator | Resultatkrav | Resultat 2013 |
Resultat 2014 |
Resultat 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Læringsutbytte –
elevenes faglige resultater skal ligge stabilt på nivå over landsgjennomsnittet |
Nasjonale prøver, 5. trinn |
> lands-snitt | 2,06 | 51 | 51,1 |
Nasjonale prøver, 8. trinn |
> lands-snitt | 2,81 | 49,6 | 51,2 | |
Nasjonale prøver, 9. trinn |
> lands-snitt | 3048 | 51 | 53,1 | |
Læringsmiljø –
redusere andel elever som opplever mobbing |
Elevundersøkelsen for 7. og 10. trinn | 5
(= 0 %) |
4,7 | 4,7 | 4,8 |
Redusere andel elever med enkeltvedtak om spesialundervisning ned mot landsgjennomsnittet | Antall enkeltvedtak | < 8,3 % | 8,7 % | 8,7 % | 9,3 % |
Obligatorisk kartleggingsprøve, lesing 3. trinn | < 15,0 % | 16,5 % | 16,1 % | ||
Obligatorisk kartleggingsprøve, regning 3. trinn | < 15,0 % | 13,7 % | 17,95 % | ||
Obligatorisk kartleggingsprøve, engelsk 3. trinn | < 15,0 % | 11,6 % | |||
Ingen skoler skal ha avvik i forhold til forskrift for miljørettet helsevern | Antall avvik | 0 | 5 | 7 |
Utfordringer og planer
Rådmannen vil at det grunnleggende tilbudet i grunnskolen i form av ordinær og tilpasset opplæring, skal understøttes som den viktigste bærebjelken i det samlede tilbudet. Fastsatte kvalitetsmål skal opprettholdes, med fokus på læringsutbytte og læringsmiljø.
Det skal gjennomføres en grundig prosess hvor fremtidig skolestruktur utredes for politisk behandling i 2016.