Fakta
Rammeområdet omfatter
- 9 barneskoler med skolefritidsordning og 3 innføringsgrupper for barn med minoritetsspråklig bakgrunn
- 3 ungdomsskoler med innføringsgruppe og alternativ læringsarena
- voksenopplæring
Tjenesten skal legge til rette for et godt og tjenlig grunnskoletilbud som sikrer elevene gode basiskunnskaper og grunnleggende ferdigheter.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde grunnskoler – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor (delmål) |
Måleindikator | Resultatkrav | Resultat 2013 |
Resultat 2014 |
Resultat 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Læringsutbytte –
elevenes faglige resultater skal ligge stabilt på nivå over landsgjennomsnittet |
Nasjonale prøver, 5. trinn |
> lands-snitt | 2,06 | 51 | 51,1 |
Nasjonale prøver, 8. trinn |
> lands-snitt | 2,81 | 49,6 | 51,2 | |
Nasjonale prøver, 9. trinn |
> lands-snitt | 3048 | 51 | 53,1 | |
Læringsmiljø –
redusere andel elever som opplever mobbing |
Elevundersøkelsen for 7. og 10. trinn | 5
(= 0 %) |
4,7 | 4,7 | 4,8 |
Redusere andel elever med enkeltvedtak om spesialundervisning ned mot landsgjennomsnittet | Antall enkeltvedtak | < 8,3 % | 8,7 % | 8,7 % | 9,3 % |
Obligatorisk kartleggingsprøve, lesing 3. trinn | < 15,0 % | 16,5 % | 16,1 % | ||
Obligatorisk kartleggingsprøve, regning 3. trinn | < 15,0 % | 13,7 % | 17,95 % | ||
Obligatorisk kartleggingsprøve, engelsk 3. trinn | < 15,0 % | 11,6 % | |||
Ingen skoler skal ha avvik i forhold til forskrift for miljørettet helsevern | Antall avvik | 0 | 5 | 7 |
Utfordringer og planer
Rådmannen vil at det grunnleggende tilbudet i grunnskolen i form av ordinær og tilpasset opplæring, skal understøttes som den viktigste bærebjelken i det samlede tilbudet. Fastsatte kvalitetsmål skal opprettholdes, med fokus på læringsutbytte og læringsmiljø.
Det skal gjennomføres en grundig prosess hvor fremtidig skolestruktur utredes for politisk behandling i 2016.
Spesialundervisning

Antall elever med spesialundervisning varierer fra år til år, og viser en nedgang på 70 elever for perioden. Nedgangen har vært størst på ungdomstrinnet. Nedgangen sees i sammenheng en grundigere kartlegging av elevene og hva skolen kan tilby, før det avgjøres om elevene skal få spesialundervisning. Videre har økt fokus på tilpasset opplæring og tidlig innsats, vært med på å redusere antallet.