Økonomisk handlingsrom er avgjørende for å kunne opprettholde og videreutvikle tjenestetilbudet til kommunens innbyggere. En god og bærekraftig økonomi sikres gjennom god økonomistyring og vedtatte handlingsregler for driftsbudsjett, investeringsbudsjett og finansforvaltning.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Gjennomgående målekort – fokusområde økonomi
Hovedmål – God økonomistyring og godt økonomisk handlingsrom
Suksessfaktor (delmål) |
Måleindikator | Resultatkrav | Resultat 2013 | Resultat 2014 | Resultat 2015 | Endring fra sist måling |
---|---|---|---|---|---|---|
Godt økonomisk handlingsrom | Netto driftsresultat | 1,75 % | -0,4 % | -1,9 % | 0,5 % | |
Langsiktig gjeld i forhold til brutto driftsinntekter | Reduksjon | Økning | Økning | Økning | ||
Egenfinansiering av investeringer | 25 % | 1,2 % | 11,0 % | 13,8 % | ||
Likviditetsgrad 1 | 2,0 % | 1,10 % | 1,19 % | 1,32 % | ||
Egenkapitalprosent | 10 %
|
2,28 % | 1,39 % | 5,06 % | ||
Gjeldsgrad | 25 % | 42,83 % | 70,91 % | 18,75 % | ||
God økonomistyring | Rammeområdene – avvik i forhold til budsjett |
≥ 0 % | – 0,7 % | – 3,2 % | – 3,7 % | |
Avsetning disposisjonsfond – avvik i forhold til budsjett |
0 | 0 | 0 | – 24 928 | ||
Effektiv tjenesteproduksjon | Andel utvalgte produktivitetsindikatorer (KOSTRA) med bedre resultat enn K13 |
Fokusområdet Økonomi er skilt ut som eget målekort og utvidet med flere suksessfaktorer og måleindikatorer. Målekortet er gjennomgående for hele kommunen. Det er så langt ikke definert egne resultatgrenser for alle måleindikatorene.
Økonomisk handlingsrom
Sentrale finansielle nøkkeltall
(alle nøkkeltall i prosent av sum driftsinntekter) |
Kristiansund | K13 | Lgj.sn | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |
Brutto driftsresultat | 3,4 | -0,3 | 0,8 | -0,9 | 1,2 | 2,8 | 2,3 |
Netto driftsresultat | 2,1 | -1,0 | -0,4 | -1,9 | 0,5 | 2,9 | 3,0 |
Finansutgifter | 5,2 | 4,5 | 5,0 | 4,9 | 5,0 | 4,5 | 3,9 |
Netto lånegjeld | 72,6 | 71,4 | 74,0 | 83,1 | 95,4 | 85,5 | 77,1 |
Disposisjonsfond | 1,3 | 1,7 | 1,5 | 0 | 0 | 7,6 | 6,6 |
Utviklingen viser at Kristiansund kommune ikke har et godt økonomisk handlingsrom.
Det vises til områdene Drift, Investering og Balanse for en grundigere gjennomgang av regnskapet for 2015.
Økonomistyring
Kommunal tjenesteproduksjon
Effektiv tjenesteproduksjon
Ikke definert utvalgte produktivitetsindikatorer.
Utfordringer og planer
Økonomisk handlingsrom
Utviklingen i de frie inntektene er avgjørende for en kommunes økonomiske handlingsrom og utviklingen i tjenestetilbudet. Kristiansund kommune har historisk en lavere vekst i frie inntekter enn landsgjennomsnittet.
På tross av dette har kommunen gjennom flere år bygget opp differensierte og tilrettelagte tjenester med god kvalitet innenfor flere områder.
Netto driftsresultat er den primære indikatoren for økonomisk balanse i kommunesektoren. Den viser hvor mye som kan disponeres til avsetninger og bidrag til å finansiere investeringer etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt. For å sikre en forsvarlig formuesforvaltning er det fra og med 2014 anbefalt at netto driftsresultat bør utgjøre minimum 1¾ % av kommunens driftsinntekter. Negativt netto driftsresultat innebærer at formuen reduseres. Et netto driftsresultat lik null vil også over tid redusere kommunens formue i den forstand at en økende andel av realkapitalen etter hvert vil bli lånefinansiert. Kommunens ambisjonsnivå for netto driftsresultat er satt til minimum 2,9 % i 2016 og minimum 3,5 % i økonomiplanperioden.
Egenfinansieringen viser hvor stor andel av investeringene som er finansiert med egenkapital, salg av anleggsmidler, overføringer og tilskudd. Målet er en egenfinansiering på minimum 25 % av investerings-kostnadene i løpet av økonomiplanperioden. Egenfinansiering av investeringer er på om lag 5 % i 2016.
Disponible fond viser hva som er tilgjengelig av frie reserver. I handlingsprogramsammenheng blir dette en estimert størrelse som viser frie reserver etter at drifts- og investeringsbudsjettet er saldert. Disponible fond bør ligge på om lag 2,5 % av brutto budsjett tilsvarende om lag 45 mill. kroner.
Lånegjelden har økt de siste årene og vil fortsette å øke i handlingsprogramperioden. Selv om rentenivået er lavt har ikke kommunen nødvendig økonomisk handlingsrom. Målet er å redusere kommunens rentesensitivitet i økonomiplanperioden.
Rådmannen vil ha fokus på å gjenvinne kommunens økonomiske handlingsrom og gjenopprette en sunn og god kommuneøkonomi. Økonomisk handlingsrom er avgjørende for å kunne opprettholde og videreutvikle tjenestetilbudet til kommunens innbyggere. Det skal gjennomføres en økonomisk omstilling som sikrer betjening av tidligere års merforbruk i 2016 og avlevering av kommuneregnskap med mindreforbruk i løpet av 2017.
Økonomistyring
Grunnlaget for et godt økonomisk handlingsrom legges gjennom kommunens handlingsprogram, og oppfølging skjer gjennom styringssystemet og de prosessene som følger av dette. Kommunens økonomistyring er basert på stor grad av delegasjon der fordelingen av ansvar og myndighet er klart definert. For å gjøre enhetene bedre i stand til å styre og å fatte riktige beslutninger er verktøy for økonomi- og virksomhetsstyring under kontinuerlig utvikling.
Rådmannen vil videreføre arbeidet med å sikre en god og bærekraftig økonomi gjennom god økonomistyring og vedtatte handlingsregler for driftsbudsjett, investeringsbudsjett og finansforvaltning. Det skal fremmes sak om nytt økonomireglement og nytt finansreglement i 2016.
Effektiv tjenesteproduksjon
Tilpasning av tjenesteproduksjonen til endrede økonomiske rammebetingelser innebærer at det må arbeides målrettet med riktig tjenestenivå og effektivisering av tjenestene. Bruk av ny teknologi og IKT skal bidra til effektivisering og lette arbeidet på visse områder. Samtidig skal det utvikles organisatoriske og faglige modeller som på en best mulig måte kan møte fremtidens utfordringer.
Rådmannen vil foreta en gjennomgang av alle ikke lovpålagte oppgaver, samt dimensjoneringen av alle lovpålagte tjenester. Det skal leveres tjenester av et omfang som samsvarer med statens forventing til kommunen, og med en ressursbruk som samsvarer med gjennomsnittet for kommuner i kommunegruppe 13.