Fakta
Rammeområdet omfatter
- kommunens byggherrefunksjon
- kjøp og salg av bebygde eiendommer
- forvaltning og vedlikehold av kommunale bygg
- renhold- og vaktmestertjeneste i kommunale formålsbygg
Tjenesten er i stor grad rettet mot interne forhold i kommunen, men innenfor områder som kjøp/salg og entreprise har tjenesten mange eksterne kontakter/brukere.
Tjenesten skal forestå strategiske oppkjøp, bygge og driver kommunale bygg samt forvalte, vedlikeholde og utvikle den kommunale bygningsmassen. Tjenesten skal også ivareta innleie av eiendom i det private markedet på vegne av kommunens virksomhet.
Mål og resultater
Resultatgrense:
•
Ønsket resultat
•
Akseptabelt resultat
•
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde eiendomsdrift – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor (delmål) |
Måleindikator | Resultatkrav | Resultat 2013 |
Resultat 2014 |
Resultat 2015 |
---|---|---|---|---|---|
God forvaltning, drift og vedlikehold av kommunal bygningsmasse | Budsjettavvik | ≤ 100 % | 111 % | 122 % | |
Gjennomførte tiltak under 3 mill. kroner | 100-85 % | 80 %
8 av 10 |
20 %
1 av 5 |
||
Gjennomførte tiltak som går over flere år | 100-85 % | 87 %
20 av 23 |
98 %
37 av 39 |
||
God gjennomføring av større byggeprosjekter | Avvik framdriftsplan | +/- 2 mnd. | Ingen avvik | + 3 mnd. |
Utfordringer og planer
Rådmannen vil vektlegge estetikk, energiøkonomisering og miljøtiltak i planlegging av nye offentlige bygg.
Det skal
- utarbeides en langsiktig forvaltningsplan for å sikre en god eiendomsforvaltning, herunder handlingsplaner for vedlikehold
- utvikles en aktiv eierstrategi for kjøp og salg av eiendommer til kommunens ulike formål