Fakta
Rammeområdet omfatter
- tildeling og koordinering av vedtaksbaserte tjenester innenfor pleie og omsorg
- sekretariat for kommunens tverrfaglige koordineringsutvalg
- støttetjenester innenfor
- kjøkken
- vaskeri
- vaktmester
- transport
- hjelpemiddelformidling
Tjenesten skal sikre at kommunens innbyggere får nødvendig hjelp når det trengs og med en kvalitet som er innenfor rammen av gjeldene bestemmelser.
Mål og resultater
Resultatgrense:
Ønsket resultat
Akseptabelt resultat
Uakseptabelt resultat
Unikt målekort – rammeområde fellestjenester pleie og omsorg – fokusområde brukere
Hovedmål – Gode tjenester med fokus på kvalitet, tilgjengelighet og brukermedvirkning
Suksessfaktor (delmål) |
Måleindikator | Resultatkrav | Resultat 2013 |
Resultat 2014 |
Resultat 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Forbedre folkehelsen for områdene helse og sykdom, levevaner og levekår | Antall legevakt/fastlege-besøk | Reduksjon
|
25 103 | 24 175 | |
Indikatorer i folkehelseprofilen | Forverring på ≥ 1 | 0 | 0 | ||
Tilby innbyggerne riktige tjenester på rett sted til rett tid | Saksbehandlingstid/ventetid | 4 uker | 5 uker | ≤ 4 uker | 4 uker
|
Utfordringer og planer
Rådmannen vil vektlegge målrettet og tverrfaglig arbeid for å redusere behovet for langvarig og omfattende tjenester. Det skal utvikles teknologiske løsninger innenfor en forsvarlig organisatorisk, kompetansemessig og økonomisk ramme.
Det skal
- etableres ressursenheter med ressurskoordinatorer som har ansvar for at riktig bemanning med riktig kompetanse er tilgjengelig til riktig tid i pleie- og omsorgstjenestene
- etableres midlertidig botilbud for personer som av ulike årsaker står uten bolig
- etableres boliger med tjenester for særlig vanskeligstilte
Vedtak

Økningen i antall vedtak fra 2012 til 2013 skyldes i hovedsak at tildeling av kommunale boliger ble flyttet fra Eiendomsdrift og inngår som vedtak for resten av perioden. Økningen i perioden 2011-2015 skyldes en generell økning i søknader på kommunale pleie- og omsorgstjenester.