Driftsregnskapet
Driftsregnskapet
(tusen kroner) | Regnskap 2011 |
Regnskap 2012 |
Regnskap 2013 |
Regnskap 2014 |
Regnskap 2015 |
Budsjett 2015 |
Budsjettavvik |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Brukerbetalinger og andre salgsinntekter | -235 691 | -232 949 | -258 289 | -279 667 | -289 793 | -290 041 | -248 |
Overføringer og refusjoner | -216 122 | -223 794 | -250 218 | -259 544 | -267 666 | -193 309 | 74 357 |
Rammetilskudd og andre statlige tilskudd | -537 979 | -576 468 | -584 366 | -617 690 | -631 386 | -620 259 | 11 127 |
Inntekts- og formueskatt | -481 508 | -518 637 | -561 686 | -563 921 | -582 836 | -586 691 | -3 855 |
Eiendomsskatt | -51 933 | -58 024 | -63 227 | -64 317 | -65 723 | -66 223 | -500 |
Sum driftsinntekter | -1 523 234 | -1 609 872 | -1 717 786 | -1 785 140 | -1 837 404 | -1 756 523 | 80 881 |
Lønn og sosiale utgifter | 975 476 | 1 045 975 | 1 134 498 | 1 192 093 | 1 231 352 | 1 165 233 | -66 119 |
Kjøp av varer og tjenester | 388 955 | 451 566 | 443 045 | 471 782 | 443 322 | 408 518 | -34 804 |
Overføringer og fordelte utgifter | 49 903 | 58 454 | 62 284 | 68 419 | 62 561 | 32 842 | -29 719 |
Avskrivninger | 58 586 | 60 668 | 64 300 | 69 921 | 78 838 | 62 513 | -16 325 |
Sum driftsutgifter | 1 472 921 | 1 616 663 | 1 704 127 | 1 802 216 | 1 816 072 | 1 669 106 | -146 966 |
Brutto driftsresultat | -50 313 | 6 791 | -13 659 | 17 076 | -21 331 | -87 417 | -66 086 |
Netto rente og utbytte | 35 283 | 33 985 | 40 010 | 37 179 | 35 911 | 38 375 | 2 464 |
Netto avdrag | 41 800 | 37 827 | 45 500 | 50 600 | 55 800 | 51 500 | -4 300 |
Motpost avskrivninger | -58 586 | -60 668 | -64 300 | -69 921 | -78 838 | -60 416 | 18 422 |
Netto driftsresultat | -31 816 | 17 936 | 7 552 | 34 934 | -8 458 | -57 958 | -49 500 |
Bruk av avsetninger | -31 507 | -47 355 | -19 531 | -34 645 | -13 659 | -1 538 | 12 121 |
Overført til investeringsbudsjettet | 7 264 | 6 270 | 14 300 | 0 | 0 | 6 900 | 6 900 |
Avsatt til dekning av tidligere års underskudd | 14 777 | 0 | 0 | 0 | 651 | 15 265 | 14 614 |
Avsatt til disposisjonsfond og bundne fond | 31 486 | 23 149 | 12 944 | 17 836 | 21 465 | 37 331 | 15 866 |
Regnskapsmessig mindreforbruk | 9 795 | 0 | |||||
Regnskapsmessig merforbruk | 15 265 | 18 126 | 0 | 0 | 0 |
Tabellen viser regnskap og budsjett for kommunens drift.
Brutto driftsresultat
Brutto driftsresultat viser resultatet av driften før finansposter. I 2015 ble brutto driftsresultat positivt med 21,3 mill. kroner. Dette er 38,4 mill. kroner høyere enn i 2014 og skyldes en relativ lav vekst i driftsutgiftene. Veksten i driftsutgiftene tilsvarte 0,8 %, mens veksten i driftsinntektene var 2,9 %. Veksten i skatteinntektene var på 3,4 % i 2015, og korrigert for et høyere innbyggertall, er skatteinntektene per innbygger økt sammenlignet med 2014.
Netto driftsresultat
Netto driftsresultat viser hvor mye som kan disponeres til avsetninger og bidrag til å finansiere investeringer etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt. For å opprettholde et stabilt investeringsnivå uten reell økning av gjelden, er det nødvendig at netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene holder seg på et relativt høyt nivå.
Netto driftsresultat
Kommunens netto driftsresultat ble 8,5 mill. kroner i 2015, en forbedring på 43,4 mill. kroner sammenlignet med 2014. Netto driftsresultat utgjør 0,5 % av driftsinntektene i 2015. For at kommunen skulle ha hatt et netto driftsresultat tilsvarende 1 ¾ % av netto driftsinntekter, måtte drifts- og finansutgiftene ha vært 23,7 mill. kroner lavere, gitt at driftsinntektene er uendret. Dette viser at kommunen fremdeles ikke har en økonomi i finansiell balanse.
Regnskapsmessig resultat
Driftsregnskapet for 2015 er gjort opp i regnskapsmessig balanse. Det er gjennomført strykninger med 39,5 mill. kroner. Netto er det brukt 7,8 mill. kroner av bundne fond. Tilsvarende i 2014 var 8,0 mill. kroner.
Kommunens inntekter
Kommunens samlede inntekter var på 1,86 mrd. kroner i 2015. Dette er en økning på 3,0 % sammenlignet med 2014. Korrigert for lønns- og prisvekst gir dette en realvekst på 0,1 % sammenlignet med året før. Fordelingen mellom de ulike inntektstypene er relativt lik fra år til år. Større endringer i sammensetningen av inntektene kan for eksempel forekomme dersom det skjer endringer i inntektssystemet for kommunene. Oppgaver kan enten bli flyttet fra eller overført til kommunene, noe som medfører endringer i rammetilskuddet.
Skatt og rammetilskudd er kommunens største inntektskilde og utgjør 66,5 % av kommunens inntekter. Dette er nærmere omtalt under «Statlige rammebetingelser». Kommunale eiendomsgebyr og egenbetaling for kommunale tjenester utgjør 15,9 % av kommunens inntekter, tilsvarende i 2014 var 15,8 %. Økningen i kommunale eiendomsgebyr ses i sammenheng med investering i nytt renseanlegg som følge av at alle kommuner er pålagt strenge rensekrav innenfor avløpssektoren. Samlet økte kommunale eiendomsgebyr og egenbetaling for kommunale tjenester med 3,6 % fra 2014. Sykelønnsrefusjon og refusjoner for utførte oppgaver og tjenester utgjør 13,0 % av de totale inntektene til kommunen. Samlet økte refusjonsinntektene med 5,5 % fra 2014. Eiendomsskatt utgjør 3,6 % av kommunens inntekter, uendret fra 2014. Satsen for utskriving av eiendomsskatt var 3,7 ‰ både i 2014 og 2015. Inntektsveksten fra eiendomsskatt er på 1,4 mill. kroner og skyldes volumøkning som følge av høy byggeaktivitet. Renteinntekter fra bankinnskudd og utlån og aksjeutbytte utgjør 1,1 % av kommunens inntekter, og utgjør samme andel som i 2014.
Prosentvis fordeling av kommunens inntekter
Kommunens utgifter
Lønn og sosiale utgifter er kommunens største utgiftspost og utgjør hele 65,4 % av kommunens utgifter. Tilsvarende tall i 2014 var 64,0 %. Økningen skyldes at lønnskostnadsveksten er større enn den samlede veksten i andre utgifter som kjøp av varer og tjenester, tilskudd og finanskostnader. Samlet økte lønn og sosiale utgifter med 3,3 % fra 2014. Økningen skyldes i hovedsak generell lønnsvekst, men i tillegg gir økt tjenestetilbud innenfor enkelte områder høyere lønnskostnader. Høyt sykefravær og generelle rekrutteringsutfordringer er også med å øke lønnsutgiftene.
Kjøp av varer og tjenester til bruk i kommunal tjenesteproduksjon utgjør 24,4 % av de totale utgiftene til kommunen. Tilsvarende i 2014 var 26,2 %. Tilskudd til private barnehager på 99,0 mill. kroner, utgjør den største andelen innenfor utgiftsgruppen. I 2014 utgjorde tilskuddet 94,5 mill. kroner. Tilskudd til kommunale foretak, lag og organisasjoner og sosiale tilskudd utgjør 4,0 %, og utgjør samme andel som i 2014. Netto renter og avdrag utgjør 6,2 % av kommunens driftsutgifter, tilsvarende i 2014 var 5,9 %. Samlet økte utgiftene til renter og avdrag med 5,6 % fra 2014.
Prosentvis fordeling av kommunens utgifter
Rammeområdene
Den kommunale tjenesteproduksjonen hadde et netto merforbruk på 41,6 mill. kroner i forhold til budsjett i 2015. Det er store forskjeller mellom de enkelte rammeområdene. Rammeområdet med størst merforbruk var Sykehjem som hadde et merforbruk på 15,6 mill. kroner i forhold til revidert budsjett. Rammeområdet med størst mindreforbruk var Brann og redning. Området hadde et mindreforbruk på 0,9 mill. kroner. Det økonomiske resultat i de kommunale driftsenhetene vil bli vurdert i forhold til økonomireglementets bestemmelser om over-/ underskudd i en egen sak for bystyret.
Regnskapsresultat per rammeområde
(tusen kroner) | Regnskap 2011 |
Regnskap 2012 |
Regnskap 2013 |
Regnskap 2014 |
Regnskap 2015 |
Budsjett 2015 |
Budsjettavvik |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Politisk styring | 13 963 | 14 146 | 11 606 | 12 946 | 12 707 | 11 522 | -1 185 |
Sentraladministrasjonen | 69 199 | 75 943 | 79 025 | 83 603 | 82 687 | 78 251 | -4 436 |
PP-tjenesten | 7 533 | 7 990 | 7 678 | 8 465 | 8 445 | 8 670 | 225 |
Grunnskoler | 234 272 | 251 799 | 259 610 | 265 951 | 259 667 | 260 310 | 643 |
Barnehager | 134 085 | 143 043 | 157 451 | 168 082 | 167 786 | 162 366 | -5 420 |
Kultur og næring | 38 619 | 40 386 | 43 215 | 43 811 | 41 840 | 41 665 | -175 |
Fellestjenester pleie og omsorg | 9 714 | 9 782 | 29 603 | 31 159 | 26 881 | 26 830 | -51 |
Sykehjem | 124 238 | 137 030 | 149 189 | 154 658 | 136 194 | 120 626 | -15 568 |
Hjemmetjenester | 101 734 | 111 480 | 97 325 | 103 687 | 110 039 | 96 970 | -13 069 |
Psykisk helse og rus | 23 236 | 26 113 | 30 043 | 32 340 | 33 657 | 33 508 | -149 |
Bo og habilitering | 98 497 | 108 964 | 108 477 | 114 553 | 123 645 | 109 029 | -14 616 |
NAV Kristiansund | 51 021 | 51 051 | 53 931 | 50 404 | 53 632 | 50 058 | -3 574 |
Barn, familie, helse | 69 036 | 69 360 | 70 700 | 78 243 | 84 662 | 78 941 | -5 721 |
Eksterne enheter | 20 648 | 20 927 | 22 412 | 22 332 | 22 724 | 21 270 | -1 454 |
Kommunalteknikk | 6 802 | 8 620 | 2 900 | -4 351 | -11 325 | -11 486 | -161 |
Plan og byggesak | 6 287 | 8 513 | 8 774 | 12 209 | 8 602 | 9 299 | 697 |
Eiendomsdrift | 26 745 | 31 727 | 27 049 | 35 580 | 35 994 | 29 419 | -6 575 |
Brann og redning | 20 988 | 22 040 | 22 295 | 22 052 | 21 184 | 22 036 | 852 |
Park og idrett er fordelt på rammeområdene Kultur og næring og Kommunalteknikk